Peringkat Pertama | Penyebaran Qiraat di Zaman Nabi SAW
1. Jibril a.s
sumber utama dimana Rasulullah SAW mengambil darinya. Setelah itu Rasulullah
SAW menjadi guru pertama mengajar ilmu qiraat. Segala kemusykilan bacaan Quran
waktu itu terus dirujuk kepada Rasulullah SAW.
2. Para Sahabat
belajar samada dengan perintah Rasulullah atau inisiatif sendiri.
3. Muncul
beberapa Sahabat r.a menuntut khusus ilmu qiraat kerana seramai 70 orang Sahabat
mati syahid dalam Perang Bir Maunah. Sahabat r.a tersebut ialah:
Abu Bakar,
Uthman, Ali Abi Talib, Ubai bin Kaab, Abdullah bin Mas’ud, Zaid bin Harithah,
Abu Musa al-Asyari dan Abu Darda’.
4. Daripada
merekalah Quran sampai kepada kita. Kebanyakkan sanad Quran bersumber kepada
nama Sahabat di atas sebelum sampai kepada Rasulullah SAW.
Peringkat Kedua | Qiraat di Zaman Sahabat r.a
1. Rasulullah
SAW telah wafat. Ini menyebabkan sumber utama tiada maka sumber yang ada
sekarang ialah para Sahabat r.a.
2. Peringkat ini
muncul Tabiin belajar qiraat dengan para Sahabat r.a.
3. Musuh Islam
mula menyerang dengan menimbulkan kepelbagaian bacaan qiraat seiring dengan
peluasan wilayah jajahan kerajaan Islam.
4. Pada zaman
Uthman tahun 30H, beliau telah mengarah Mashaf Rujukan dikirim ke wilayah
jajahan. Digelar Mashaf Uthmani. Maka dikirimnya Mashaf Uthmani berserta guru
Quran:
Makkah: Abdullah
bin Saib al-Makhzumi
Kufah: Abu Abdul
Rahman Sulami (pada zaman Umar al-Khattab telah dikirim Ibnu Mas’ud menjadi
guru Quran)
Basrah: Amir bin
Qis (pada zaman Umara al-Khattab telah dikirim Abu Musa al-Asyaari menjadi guru Quran).
Syam: Mughirah
bin Abi Syihab (pada zaman Umara al-Khattab telah dikirim Abu Darda' menjadi guru Quran).
Madinah: Zaid
bin Harithah
Satu lagi
disimpan Khalifah Uthman Affan sebagai ibu sumber dikenali Mashaf Imam.
5. Pada zaman Umar al-Khattab hanya dikirim Guru Quran bukan mashaf lengkap seperti zaman Uthman r.a.
6. Para Sahabat yang menjadi Guru Quran ialah yang mendapat surat daripada Khalifah sebagai Guru Rujukan Rasmi Kerajaan. Namun disana bertebaran para Sahabat r.a yang mengajar Quran kepada orang awam.
5. Pada zaman Umar al-Khattab hanya dikirim Guru Quran bukan mashaf lengkap seperti zaman Uthman r.a.
6. Para Sahabat yang menjadi Guru Quran ialah yang mendapat surat daripada Khalifah sebagai Guru Rujukan Rasmi Kerajaan. Namun disana bertebaran para Sahabat r.a yang mengajar Quran kepada orang awam.
Peringkat Ketiga | Qiraat di Zaman Tabiin dan Tabi’ Tabiin
1. Bermula
separuh kedua abad pertama sehingga zaman awal kemajuan ilmu Umat Islam.
2. Muncul para
ulama qiraat yang menjadi panutan umat Islam ketika itu:
Madinah: Abu Jaafar bin
Zaid al-Qa’qa’ (أبو جعفر زيد بن القعقاع) wafat 130H, Syaibah bin Nassoh (شيبة بن نصاح) wafat 130H dan Nafi’ bin Abi Nuaim (نافع بن أبي
نعيم) wafat 169H.
Makkah: Abdullah bin
Kathir (عبد الله بن كثير)
wafat 120H, Humaid al-A’raj (حميد الأعرج)
wafat 130H dan Muhammad bin Muhaisin (محمد ابن محيصن) wafat 123H.
Kufah: Yahya bin Wasab
(يحيى بن وثاب)
wafat 103H, ‘Asim bin Abi Najud (عاصم بن أبي النجود) wafat 129H, Sulaiman al-A’masy (سليمان الأعمش) wafat 148H, Hamzah az-Zayyat (حمزة الزيات) wafat 156H dan Ali al-Kisai (علي الكسائي) wafat 189H.
Basrah: Abdullah bin
Abi Ishaq (عبد الله بن أبي إسحاق)
wafat 129H, Isa bin Umar (عيسى بن عمر)
wafat 149H, Abu Amru bin ‘Ala (أبو عمرو بن العلاء) wafat 153H, Asim al-Jahdari (عاصم الجحدري) wafat 128H dan Yaaqub al-Hadhrami (يعقوب الحضرمي) wafat 205H.
Syam: Abdullah bin
Amir (عبد الله بن عامر)
wafat 118H, Atiyah bin Qis al-Kilabi (عطية بن قيس الكلابي) wafat 121H dan Yahya bin Harith az-Zumari (يحيى
بن الحارث الذماري) wafat 145H.
Peringkat Keempat | Tadwin
1. Orang pertama
menyusun ilmu qiraat iaitu Imam Abu Ubaid Qasim bin Salam (الإمام
أبو عبيد القاسم بن سلام) wafat 224H.
Qil Abu Hatim Sijistani (أبو حاتم السجستاني)
wafat 225H mengikut pendapat Ibnu Jazari. Qil Yahya bin Yu’mar (يحيى
بن يعمر) wafat 90H.
2. Timbul
istilah Qiraat 7 oleh Ibnu Mujahid wafat 324H dengan membahagi qiraat sahih dan
tidak sahih.
3. Kitab pertama ditulis
dalam Qiraat 7 bertajuk Tabsirah wal Kasyaf (التبصرة والكشف) oleh Makki bin Abi Talib al-Qisi (مكي ابن أبي
طالب القيسي). Aby Amru ad-Dani bertajuk Taisir
fil Qiraat Sabi’ (التيسير في القراءات السبع) dan Jami’ul Bayan (وجامع البيان) wafat 444H, Syair Imam Syatibi bertajuk Hirzul Amani wafat
590H dan Tayyibah Nashr oleh Ibnul Jazari.
4. Penulisan kitab samada
secara jama’ atau ifrad sebagai benteng akibat kerancuan ilmu yang ditimbulkan
oleh musuh Islam.
Peringkat Kelima | Qiraat di Zaman Sekarang
Zaman sekarang
sudah banyak pusat ilmu dibuka dan ramai pula para syeikh sudi mengajar dan
talaqi qiraat.
1. Riwayat Hafs ‘an
‘Asim adalah riwayat bacaan Quraan yang paling banyak tersebar di dunia Islam.
Kira-kira 95%, lebih-lebih lagi sekarang banyak Quran dicetak dalam Qiraat
Hafs. Asal disebar oleh pengikut mazhab Hanafi di zaman Uthmaniah ke
kebanyakkan negara Islam terutama di Mesir. Pengikut mazhab Hanafi amat taksub
dengan riwayat ‘Asim (Hafs dan Syu’bah) kerana Imam Abu Hanifah mengambil
qiraat ini daripada ‘Asim di Kufah.
2. Riwayat Qalun
‘an Nafi’ di Libya (sebagai Qiraat Rasmi), Tunisia dan sebahagian Algeria.
3. Riwayat Warsy
‘an Nafi’ di Algeria, Maghribi, Mauritania dan sebelah Afrika Barat iaitu
Senegal, Niger, Mali dan Nigeria. Juga diamalkan di Mesir, Libya, Chad, barat
Tunisia. Qiraat ini tersebar di Mesir pada kurun pertama kemudian dari situ
tersebar ke kebanyakkan negara Afrika.
4. Riwayat Durri
‘an Abu ‘Amru di Sudan, Somalia, Chad, Nigeria, sebelah tengah Afrika dan
Hadhramaut di Yaman.
5. Riwayat
Abdullah bin Amir di Yaman.
Write a comment
Catat Ulasan