Pengirimnya bertanya adakah boleh membaca al-Quran selain Qiraat mutawatirah kerana beliau berhujah belum pernah mendengar mana-mana qari yang masyhur di Tanah Arab yang membaca al-Quran dengan Qiraat Syazah.
Pada minggu
lepas, penulis menerima klip video melalui khidmat pesanan ringkas whatsApp
berkaitan bacaan al-Quran daripada seorang qari. Beliau membaca surah
al-Fatihah dengan secara bertarannum dan berqiraat. Tetapi yang peliknya, wajah
khilaf Qiraat yang dibacanya adalah bukan daripada Qiraat mutawatirah yang
sepuluh.
Pengirimnya
bertanya adakah boleh membaca al-Quran selain Qiraat mutawatirah kerana beliau
berhujah belum pernah mendengar mana-mana qari yang masyhur di Tanah Arab yang
membaca al-Quran dengan Qiraat Syazah.
Pada hemat
penulis, cerita ini mungkin akan habis begitu sahaja dan tidak perlu kepada
ulasan. Namun beberapa hari selepas itu, rakan penulis yang lain pula menerima
klip yang serupa dan mahukan jawapan yang lengkap berkaitan hal ini. Justeru,
penulis membuat rujukan kepada beberapa kitab Qiraat yang mengulas isu Qiraat
Syazah.
Pada asasnya,
perlu difahami bahawa ilmu Qiraat adalah antara ilmu yang dijaga dengan teliti
hingga ke hari ini. Cara penerimaan ilmu ini hendaklah bertalaqqi, iaitu
membacanya di hadapan guru bukan dengan hanya faham dan mentelaah seorang diri
sahaja. Jika seseorang mengkaji ilmu Qiraat dan menguasainya tanpa berguru maka
ilmunya di sisi ahli ilmu seperti tidak mempunyai ilmu.
Rukun Qiraat
Ulama
membahagikan Qiraat kepada dua iaitu mutawatirah dan syazah. Bagi menentukan
sesuatu Qiraat itu mutawatirah atau syazah, ulama telah menilai melalui tiga
rukun Qiraat. Pertama, Qiraat tersebut mestilah menepati bahasa Arab yang
fasih. Kedua, Qiraat tersebut hendaklah mempunyai sanad yang sah. Ketiga,
menepati salah satu rasm mushaf Uthmani.
Selepas mengkaji
semua Qiraat yang wujud melalui tiga rukun tersebut, Imam Ibnu Mujahid
(meninggal pada 324 Hijrah) telah memilih tujuh Qiraat yang masyhur dan
diamalkan di kota utama umat Islam ketika itu sebagai Qiraat Mutawatirah. Tujuh
Qiraat tersebut ialah Nafei dari Madinah, Ibnu Kathir dari Mekah, Abu Amru dari
Basrah, Ibnu Amir dari Damsyik, Asim, Hamzah dan al-Kisai dari Kufah.
Pengkajian
terhadap Qiraat dan penilaianya tidak pernah berhenti dengan apa yang dibuat
oleh Ibnu Mujahid. Imam Ibnu al-Jazari (meninggal pada 833 Hijrah) terkenal
dengan kealimannya dalam ilmu Qiraat daripada sudut riwayat dan dirayah telah
menghasilkan banyak karya dalam bidang Qiraat dan sehingga ke hari ini, menjadi
rujukan telah melakukan ijtihad yang diterima pakai oleh semua ulama.
Beliau menilai
bahawa tiga Qiraat yang lain iaitu Abu Jaafar, Yaaqub
dan Khalaf adalah di kalangan Qiraat Mutawatirah kerana menepati tiga rukun
Qiraat. Serentak dengan itu, beliau telah menghasilkan satu kitab yang
dinamakan al-Durrah al-Mudhiyyah (الدرة المضية),
di mana kandunganya ialah semua khilaf 30 juzuk al-Quran usul tiga Qiraat
berserta farsynya.
Tujuh Qiraat
yang dipilih oleh Imam Ibnu Mujahid dicampur dengan Tiga Qiraat yang dipilih
oleh Imam Ibnu al-Jazari dinamakan Sepuluh Qiraat. Kepakaran Ibnu al-Jazari
diakui dan diterima ulama sezamannya hingga ke hari ini. Beliau menyatakan
selain sepuluh Qiraat ini adalah Qiraat Syazah.
Write a comment
Catat Ulasan