Tafsir Jalalain merupakan kitab tafsir karya
Jalaluddin Muhammad bin Ahmad al-Mahalli (791 Hijrah - 864 Hijrah) dan Abu al-
Fadl Abdur Rahman bin Abu Bakar bin Muhammad Jalaluddin as-Suyuti (849-911
Hijraj). Ia disebut Jalalain yang bererti dua (ulama tafsir bernama) Jalal.
Kitab ini
terdiri daripada dua jilid. Jilid pertama yang memuat mukadimah dan tafsir
surah al-Baqarah hingga akhir surah al-Isra’ merupakan karya Jalaluddin
as-Suyuti.
Jilid kedua
memuatkan tafsir surah al-Kahfi hingga akhir surah an-Nas, surah al-Fatihah
yang diletakkan sesudah surah an-Nas dan tatimmah (penutup). Kecuali bahagian
penutup, jilid kedua merupakan karya Jalaluddin al-Mahalli. Bahagian penutup
merupakan karya Jalaluddin as-Suyuti.
Penulisan Tafsir
Jalalain dilatarbelakangi oleh dua perkara. Pertama, merosotnya bahasa Arab
yang disebabkan oleh perhubungan yang terjadi antara bangsa Arab dan
bangsa-bangsa lain yang tidak berbahasa Arab, seperti Parsi, Turki, dan India.
Akibatnya,
bahasa Arab tidak mudah lagi dimengertikan oleh orang-orang Arab asli kerana
susunan kalimatnya mulai berbelit-belit mengikuti susunan bahasa ajam. Hal ini
juga melanda kosa kata bahasa Arab.
Semakin hari,
semakin banyak kosa kata ajam yang masuk ke dalamnya. Keadaan tersebut dikenal
dengan istilah zuyua’ al-Lahn (keadaan ketika penyimpangan mudah ditemui).
Banyak kaedah-kaedah nahu (gramatik) dan saraf (morfologi) dilanggar.
Kedua, adanya
keyakinan bahawa al-Quran adalah sumber bahasa Arab yang paling autentik.
Kerana itu, untuk mendapatkan kaedah-kaedah bahasa yang benar, pengkajian dan
pemahaman terhadap al-Quran harus dilakukan.
Tafsir Jalalain
telah dikenal di alam Melayu sejak abad ke-17, bahkan ada kemungkinan tafsir
itu telah popular pada abad itu. Hal ini terbukti daripada banyaknya manuskrip
tafsir tersebut di Muzium Nasional Jakarta.
Populariti
Tafsir Jalalain di alam Melayu secara tidak langsung ditandai pula daripada
kemunculan kitab tafsir Murah Lubaid li Kasyf Ma’na al-Quran al-Majid (Kitab
yang Tebal Isinya untuk Mengungkap Makna Al-Quran al-Majid), yang merupakan
karya Imam Muhammad Nawawi al-Bantani atau dikenal juga dengan Syeikh Nawawi
al-Jawi (1813-1897).
Kaedah Penafsiran
Di Indonesia
kitab tafsir ini dikenal dengan nama Tafsir al-Munir. Tafsir ini terhitung
tafsir menengah dan banyak dipelajari di Indonesia dan Malaysia. Tafsir
al-Munir melengkapi dan memperluas cara penafsiran Tafsir Jalalain dengan merujuk
pada kitab al-Futuhat al-Ilahiyyah (Keterbukaan Ilahi) karya al-Jamal (Sulaiman
bin Umar al-Ujaili al-Azhari) berisi komentar tentang Tafsir Jalalain.
Selain Futuhat,
kitab-kitab lain yang menjadi rujukan Imam Nawawi adalah Mafatih al-Gaib (Pembuka
Keghaiban), karya Fakhruddinn ar-Razi dan lain-lain.
Di samping itu,
terdapat pula kitab tafsir Hasyiyyah al-Allamah as-Sawi yang biasa dikenali
dengan Tafsir as-Sawi. Kitab tafsir karya Syeikh Ahmad as-Sawi al-Maliki ini
berisi komentar yang cukup luas atas Tafsir Jalalain. Tafsir as-Sawi banyak
dipelajari di Tanah Melayu, khususnya Indonesia.
Sehingga
sekarang, Tafsir Jalalain masih banyak dipelajari di Malaysia dan Indonesia.
Banyak pondok pengajian yang masih menggunakannya sebagai kitab pelajaran asas.
Penterjemahan terhadap tafsir ini telah banyak dilakukan dan dicetak berulang
kali, baik dalam bahasa Indonesia mahupun bahasa daerah.
Write a comment
Catat Ulasan