Isu Rakaat Tarawih

Seperti yang diriwayatkan oleh Abu Daud, Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya sesiapa yang hidup selepas aku pasti akan melihat perselisihan yang banyak. Maka berpeganglah kamu kepada sunah aku dan sunah Khulafa ar-Rasyidin yang diberi petunjuk selepas aku. Peganglah ia (sunah) sesungguh-sungguhnya sehingga kalau pun kamu terpaksa menggigitnya dengan gigi geraham kamu.”


Berdasarkan sabda yang dipetik daripada hadis sahih di atas, jelaslah bahawa Nabi Muhammad SAW pernah berpesan kepada umatnya agar mengikuti sunah baginda dan sahabat-sahabatnya.

Persoalan sunah tersebut turut merangkumi amalan solat sunat tarawih yang kini dilaksanakan umat Islam di seluruh dunia pada bulan Ramadan. Rasulullah sendiri mengerjakan solat tarawih ketika hidupnya.

Hukum Tarawih


“Bagaimanapun pada zaman Rasulullah, ia tidak disebut tarawih. Ketika itu, dalam bulan Ramadan, Rasulullah dilihat bersolat pada waktu malam di masjid dan para sahabat yang berada di situ sepakat untuk bersembahyang bersama baginda.

“Pada malam kedua, jemaah baginda kian ramai membuatkan mereka berniat untuk meneruskan pada malam keesokannya. Namun pada malam ketiga atau keempat itu, baginda tidak hadir ke masjid dan solat tersebut diteruskan tanpa Rasulullah.

“Keesokan harinya, Rasulullah bertemu para sahabat dan memberitahu bahawa baginda tahu apa yang dikerjakan mereka pada malam sebelumnya. Baginda mengatakan bahawa tiada yang menghalangnya untuk keluar dari rumah melainkan kebimbangan solat itu bertukar menjadi kewajipan,” jelas Ketua Penerangan sebuah pertubuhan bukan kerajaan, Minda Pondok, Harun Yahya, 51.

Kesannya, hukum solat tarawih pada hari ini adalah sunat muakkad iaitu sunat yang sangat dituntut dalam Islam.

Mengimbau pelaksanaan tarawih, ujar Harun, solat sunat tersebut sering dihubungkan kepada seorang khalifah iaitu Saidina Umar al-Khattab. Seperti yang diriwayatkan seorang sahabat Umar, Abdul Rahman Abdul Qari yang bermaksud: "Aku keluar bersama Umar pada suatu malam pada bulan Ramadan ke masjid.

"Ternyata jemaah masjid bersolat secara berasingan. Ada yang solat bersendirian dan ada yang bersolat dalam jemaah yang kecil. Kata Umar, "Demi Allah, aku melihat kalau mereka dikumpulkan di belakang seorang imam itu lebih baik."

Harun menerangkan bahawa keempat-empat mazhab dalam Islam mempersetujui bahawa solat sunat tarawih perlu dikerjakan sebanyak 20 rakaat.

Akhirnya, pada keesokan harinya semua jemaah bersolat tarawih mengikut seorang imam yang ketika itu dipimpin oleh Ubai bin Kaab.

Menyentuh isu bilangan rakaat tarawih, Harun berkata, berpandukan empat mazhab dalam Islam iaitu Hanafi, Maliki, Syafie dan Hanbali, semua- nya sepakat mempersetujui tarawih perlu dilaksanakan sebanyak 20 rakaat.

“Cuma mazhab Maliki yang tampil dengan dua pendapat iaitu 20 dan 36 rakaat. Ia timbul atas alasan perbezaan ahli Mekah dan ahli Madinah. Di Mekah, selepas empat rakaat tarawih, jemaah melakukan tawaf, jadi solat itu ditetapkan pada 20 rakaat.

“Jemaah Madinah pula tidak bertawaf dan ibadah tersebut digantikan dengan penambahan rakaat kepada 36. Bagaimanapun, ia bukanlah pendapat muktamad dan ia masih diberatkan kepada 20 rakaat,” tambah Harun.

Ketetapan Ulama


Ibadah tarawih yang dikerjakan sebanyak lapan rakaat pula dikatakan terbentuk berdasarkan hadis Aisyah menerusi riwayat Bukhari dan Muslim yang bermaksud: “Rasulullah sama ada pada bulan Ramadan atau di luar bulan Ramadan tidak pernah solat melebihi 11 rakaat.”

Begitupun menurut Harun, hadis Aisyah adalah berdasarkan apa yang disaksikan sendiri Saidatina Aisyah dan tidak semestinya diaanggap sebagai hukum.

“Tidak ada satu pun hadis dalam empat mazhab pegangan umat Islam mengatakan bahawa tarawih perlu dilaksanakan sebanyak lapan rakaat bahkan semuanya menyatakan 20 rakaat.

“Sejak dulu, para ulamak telah menetapkan hal ini dan ia tidak sewajarnya menjadi pertikaian berpanjangan.

“Jika kita mempertikaikannya, ia ibarat mempersoalkan pesanan Rasulullah yang meminta umatnya mengikuti sunahnya dan para khalifah.

“Dalam konteks tarawih, kita perlu bersandarkan amalan yang digariskan Saidina Umar. Beliau sendiri diberi gelaran al-Faruq oleh baginda yang bermaksud orang yang dapat membezakan antara yang haq dan batil.

“Apa yang dilakukan Umar dijadikan dalil dan di dalam fiqah, sunah-sunah yang dilaksanakan para sahabat nabi dijadikan hukum. Rasulullah juga pernah bersabda bahawa barang siapa yang mengikut sunah para sahabat, nescaya mereka akan mendapat petunjuk,” ulas Harun.




Write a comment