Seperti yang
diriwayatkan oleh Abu Daud, Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya
sesiapa yang hidup selepas aku pasti akan melihat perselisihan yang banyak.
Maka berpeganglah kamu kepada sunah aku dan sunah Khulafa ar-Rasyidin yang diberi
petunjuk selepas aku. Peganglah ia (sunah) sesungguh-sungguhnya sehingga kalau
pun kamu terpaksa menggigitnya dengan gigi geraham kamu.”
Berdasarkan
sabda yang dipetik daripada hadis sahih di atas, jelaslah bahawa Nabi Muhammad
SAW pernah berpesan kepada umatnya agar mengikuti sunah baginda dan
sahabat-sahabatnya.
Persoalan sunah
tersebut turut merangkumi amalan solat sunat tarawih yang kini dilaksanakan
umat Islam di seluruh dunia pada bulan Ramadan. Rasulullah sendiri mengerjakan
solat tarawih ketika hidupnya.
Hukum Tarawih
“Bagaimanapun
pada zaman Rasulullah, ia tidak disebut tarawih. Ketika itu, dalam bulan
Ramadan, Rasulullah dilihat bersolat pada waktu malam di masjid dan para
sahabat yang berada di situ sepakat untuk bersembahyang bersama baginda.
“Pada malam
kedua, jemaah baginda kian ramai membuatkan mereka berniat untuk meneruskan
pada malam keesokannya. Namun pada malam ketiga atau keempat itu, baginda tidak
hadir ke masjid dan solat tersebut diteruskan tanpa Rasulullah.
“Keesokan
harinya, Rasulullah bertemu para sahabat dan memberitahu bahawa baginda tahu
apa yang dikerjakan mereka pada malam sebelumnya. Baginda mengatakan bahawa
tiada yang menghalangnya untuk keluar dari rumah melainkan kebimbangan solat
itu bertukar menjadi kewajipan,” jelas Ketua Penerangan sebuah pertubuhan bukan
kerajaan, Minda Pondok, Harun Yahya, 51.
Kesannya, hukum
solat tarawih pada hari ini adalah sunat muakkad iaitu sunat yang sangat
dituntut dalam Islam.
Mengimbau
pelaksanaan tarawih, ujar Harun, solat sunat tersebut sering dihubungkan kepada
seorang khalifah iaitu Saidina Umar al-Khattab. Seperti yang diriwayatkan
seorang sahabat Umar, Abdul Rahman Abdul Qari yang bermaksud: "Aku keluar
bersama Umar pada suatu malam pada bulan Ramadan ke masjid.
"Ternyata
jemaah masjid bersolat secara berasingan. Ada yang solat bersendirian dan ada
yang bersolat dalam jemaah yang kecil. Kata Umar, "Demi Allah, aku melihat
kalau mereka dikumpulkan di belakang seorang imam itu lebih baik."
Harun
menerangkan bahawa keempat-empat mazhab dalam Islam mempersetujui bahawa solat
sunat tarawih perlu dikerjakan sebanyak 20 rakaat.
Akhirnya, pada
keesokan harinya semua jemaah bersolat tarawih mengikut seorang imam yang
ketika itu dipimpin oleh Ubai bin Kaab.
Menyentuh isu
bilangan rakaat tarawih, Harun berkata, berpandukan empat mazhab dalam Islam
iaitu Hanafi, Maliki, Syafie dan Hanbali, semua- nya sepakat mempersetujui
tarawih perlu dilaksanakan sebanyak 20 rakaat.
“Cuma mazhab
Maliki yang tampil dengan dua pendapat iaitu 20 dan 36 rakaat. Ia timbul atas
alasan perbezaan ahli Mekah dan ahli Madinah. Di Mekah, selepas empat rakaat
tarawih, jemaah melakukan tawaf, jadi solat itu ditetapkan pada 20 rakaat.
“Jemaah Madinah
pula tidak bertawaf dan ibadah tersebut digantikan dengan penambahan rakaat
kepada 36. Bagaimanapun, ia bukanlah pendapat muktamad dan ia masih diberatkan
kepada 20 rakaat,” tambah Harun.
Ketetapan Ulama
Ibadah tarawih
yang dikerjakan sebanyak lapan rakaat pula dikatakan terbentuk berdasarkan
hadis Aisyah menerusi riwayat Bukhari dan Muslim yang bermaksud: “Rasulullah
sama ada pada bulan Ramadan atau di luar bulan Ramadan tidak pernah solat
melebihi 11 rakaat.”
Begitupun
menurut Harun, hadis Aisyah adalah berdasarkan apa yang disaksikan sendiri
Saidatina Aisyah dan tidak semestinya diaanggap sebagai hukum.
“Tidak ada satu
pun hadis dalam empat mazhab pegangan umat Islam mengatakan bahawa tarawih
perlu dilaksanakan sebanyak lapan rakaat bahkan semuanya menyatakan 20 rakaat.
“Sejak dulu,
para ulamak telah menetapkan hal ini dan ia tidak sewajarnya menjadi pertikaian
berpanjangan.
“Jika kita
mempertikaikannya, ia ibarat mempersoalkan pesanan Rasulullah yang meminta
umatnya mengikuti sunahnya dan para khalifah.
“Dalam konteks
tarawih, kita perlu bersandarkan amalan yang digariskan Saidina Umar. Beliau
sendiri diberi gelaran al-Faruq oleh baginda yang bermaksud orang yang dapat
membezakan antara yang haq dan batil.
“Apa yang
dilakukan Umar dijadikan dalil dan di dalam fiqah, sunah-sunah yang
dilaksanakan para sahabat nabi dijadikan hukum. Rasulullah juga pernah bersabda
bahawa barang siapa yang mengikut sunah para sahabat, nescaya mereka akan
mendapat petunjuk,” ulas Harun.
Write a comment
Catat Ulasan