Pandangan Golongan Kedua
Walau
bagaimanapun terdapat juga di kalangan ulama yang mengharuskan wanita yang
sedang haid masuk ke dalam masjid kerana sesuatu darurat. Seperti tidak kerana
takut kepada pencuri, binatang atau mendapatkan sesuatu keperluan yang tidak
diperolehi SAW melainkan di dalam masjid. Misalnya untuk mendapatkan air di
dalam masjid, kerana di tempat lagi lain tidak ada air. Ini sesuai dengan
kaedah:
Darurah
itu mengharuskan yang haram.
Pendapat ini
dinaqalkan daripada Ibn Mas’ud, Ibn Abbas, Ibn Musayyab, al-Hasan, Malik dan
juga Iman al-Syafi’i. Imam al-Syafi’i sendiri contohnya pernah menyatakan:
Saya
memakruhkan wanita yang sedang haid masuk ke dalam masjid kecuali kerana
darurat yang ditentukan kadar keperluannya.87
Ini berdasarkan
antara lain kepada hadith Aisyah r.a: Rasulullah SAW pernah bersabda kepadanya:
Bawakan
sejadah (tikar solat) kepada saya. Saya berkata: Saya sedang didatangi haid.
Sabda baginda:
Haid anda tidak
berada pada tangan anda.88 Ini menunjukkan keharusan wanita yang
sedang dalam haid memasuki masjid kerana keperluan.
Ada juga di kalangan
ulama yang berpendapat wanita yang sedang dalam haid boleh masuk ke dalam
masjid, kerana tidak terdapat larangan berbuat demikian daripada hadith sahih.
Kerana itu hukumnya kekal sebagaimana asal iaitu harus duduk di dalam masjid
walaupun dalam keadaan haid. Selain daripada itu, Rasulullah SAW menyatakan
“Orang mukmin itu tidak najis”.89
Ahli al-Suffah
menetap di beranda masjid Nabi SAW di Madinah setelah mendapat kebenaran Rasulullah.
Jumlah mereka ramai dan tidak diragui lagi ada di kalangan mereka yang
berjunub. Namun begitu mereka tidak dihalang dari menetap di situ. Selain
daripada itu hadith-hadith yang melarang wanita yang sedang haid masuk ke dalam
masjid berlegar sekitar hadith batil dan tidak masyhur. Dinaqalkan Imam Ahmad
mengharuskan wanita yang didatangi haid, duduk dalam masjid, kalau telah
mengambil wuduk.90 Inilah juga pendapat Daud al-Zahiri dan
lain-lain.
Syeikh Jasim
menyimpulkan daripada perbahasan di atas, harus kepada wanita yang didatangi
haid masuk ke dalam masjid dan duduk di dalamnya, bagi mendengar pengajaran
ilmu, dengan syarat hendaklah dipastikan darah haidnya tidak mencemarkan
masjid. Pada zaman kita ini tidak sukar
kepada wanita
yang didatangi haid mengelakkan diri dari mencemarkan masjid dan tidak sukar
juga kepadanya mengambil wuduk, sebagaimana yang dinyatakan oleh Imam Ahmad di
atas. Dalam Sahih al-Bukhari ada menceritakan tentang wanita berkulit hitam
yang biasa membersihkan masjid pada zaman Nabi SAW. Tidak terdapat keterangan
Nabi SAW memerintahkannya meninggalkan masjid pada masa haidnya.
Dalam Sahih
al-Bukhari juga menjelaskan Rasulullah SAW menyuruh Aisyah r.a yang pada masa
itu sedang didatang haid supaya menunaikan semua amalan haji kecuali tawaf.
Suruhan tersebut menunjukkan Nabi SAW tidak melarang beliau memasuki masjid.
Ini bermakna sebagaimana orang yang menunaikan fardu haji, boleh masuk ke dalam
masjid, begitu juga dengan wanita, juga boleh memasuki masjid pada mula-mula
menunaikan ibadat haji.
Ata’ bin Yasar
meriwayatkan:
Aku
melihat beberapa orang sahabat Rasulullah SAW duduk di dalam masjid dalam
keadaan berjunub, apabila mereka telah berwuduk seperti wuduk solat.91
Syeikh Mustafa
al-Adawi menjelaskan tidak ada dalil yang sahih lagi jelas yang melarang wanita
haid masuk ke dalam masjid dan berdasarkan hal ini boleh dan bagi wanita yang
sedang haid duduk di dalam masjid.92
Sumber: Dr.
Basri bin Ibrahim al-Hasani al-Azhari. Penyelesaian Persoalan Dan Isu Semasa
Haid. Bayt Al-Hikmah, Gong Badak, Terengganu. 2005.
87al-Kaylani,
hlm. 462.
88Hadith
riwayat al-Jamaah kecuali al-Bukhari.
89al-Syawkani,
Nil al-Awtar, jil. 1, hlm. 266.
90al-Asfahani,
Hilyah al-Ulama, jil. 1, hlm. 173. al-Buhuti Kasysyaf al-Qina’, jil. 1, hlm.
142.
91Dikeluarkan
oleh Said bin Mansur di dalam Sunannya dengan isnad yang hasan.
92Syeikh
Mustafa al-Adawi, Jami’ Ahkam al-Nisa’, jil. 1, hlm. 191-195.
Write a comment
Catat Ulasan