Wanita haid masuk
ke dalam masjid menimbulkan beberapa pandangan daripada ulama.
Pandangan Golongan Pertama
Wanita yang
didatangi haid dilarang memasuki dan duduk di dalam masjid apatah lagi
melakukan iktikaf di masjid tersebut. Ini berdasarkan kepada firman Allah SWT:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ
آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا
تَقُولُونَ وَلا جُنُبًا إِلا عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّى تَغْتَسِلُوا وَإِنْ
كُنْتُمْ مَرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ
أَوْ لامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا
طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا
غَفُورًا (٤٣)
Maksudnya:
Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu hampiri sembahyang
(mengerjakannya) sedang kamu dalam keadaan mabuk, hingga kamu sedar dan mengetahui
akan apa yang kamu katakan. Dan janganlah pula (hampiri masjid) sedang kamu
dalam keadaan junub (berhadas besar) - kecuali kamu hendak melintas sahaja -
hingga kamu mandi bersuci. Dan jika kamu sakit, atau sedang dalam musafir, atau
salah seorang di antara kamu datang dari tempat buang air, atau kamu bersentuh
dengan perempuan, kemudian kamu tidak mendapat air (untuk mandi atau berwuduk),
maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah - debu, yang suci, iaitu sapukanlah
ke muka kamu dan kedua tangan kamu. Sesungguhnya Allah Maha Pemaaf, lagi Maha
Pengampun.
[Surah
an-Nisa’: 43]
Ini bererti
wanita yang sedang haid, haram duduk di dalam masjid dengan tujuan beriktikaf
atau duduk atau tidur dan berulang-alik di dalamnya.
Rasulullah SAW
bersabda:
Saya
tidak menghalalkan masjid untuk orang yang berjunub dan wanita yang berhaid.81
Hukum ini
merupakan pandangan dan pendapat majoriti ulama yang terdiri daripada ulama mazhab
Hanafi, Maliki, al-Syafi’i, Hanbali dan golongan yang selain daripada mereka.
Termasuk dalam erti masjid ialah ruang udara dan dinding atau sirdab (saluran
air pada musim panas untuk mendinginkan udara) yang berada di bawahnya82.
Para ulama
sepakat wanita yang didatangi haid dilarang berjalan dalam masjid, jika
dibimbangi mengotorkan masjid dengan darahnya seperti halnya najis-najis yang
lain yang mencemarkan masjid. Larangan ini bertujuan memelihara kesucian
masjid. Jika tidak dibimbangi mencemarkan masjid, kebanyakan ulama berpendapat
harus bagi wanita berkenaan berjalan dalam masjid, tetapi hukumnya adalah
makruh, jika tidak mempunyai sebarang keperluan atau hajat83.
Diriwayatkan
daripada Maimunah r.a katanya:
Rasulullah
SAW meletakkan kepalanya pada riba salah seorang daripada kami yang sedang didatangi
haid, lalu membaca al-Quran, lalu salah seorang daripada kami yang sedang haid
bangun membawa tikar baginda ke dalam masjid lalu menghamparkannya.84
Khalifah Umar
bin al-Khattab r.a pernah memberi nasihat pada akhir hayatnya kepada al-Qasim
bin Abd al-Rahman:
Jangan
anda putuskan hukuman di masjid, kerana wanita yang sedang haid dan orang yang
berjunub akan datang menemui anda di masjid.85
Menurut
al-Syeikh Muhammad Uthaimin, wanita yang sedang haid diharamkan berada atau
duduk dalam masjid, termasuk padang yang digunakan untuk solat hari raya. Ini
berdasarkan hadith yang diriwayatkan oleh Umm ‘Atiyyah r.a Rasulullah SAW
bersabda:
Suruhlah
keluar wanita-wanita dan anak-anak gadis yang berada dalam rumah (kepada solat
dua hari raya) supaya mereka dapat menyaksikan kebaikan dan seruan orang
mukmin, dan jauhilah wanita haid daripada musalla (tempat lapang solat Hari
Raya).86
81Hadith
riwayat Abu Daud dan al-Baihaqi dan dianggap sahih oleh Ibn Khuzaimah.
82Mughni
al-Muhtaj 1/71. al-Syarqawi Ala al-Tahriri 1/89. Subul al-Salam 1/92. Hasyiyah
al-Dusuqi 1/173. Manar al-Sabil 1/57 dan Hasyiyah ibn Abidin 1/291-292.
83Nurudin,
al-Ihatah, hlm. 55.
84Hadith
riwayat al-Nasa’i.
85Qalahji,
Mawsu’ah Umar bin al-Khattab, hlm. 291.
86Al-Syeikh
Muhammad Uthaimin, Risalah Fi al-Dima’ al-Tabi’iyah Li al-Mar’ah,
http://www.othaimeen.com/all/books/articels 16961. shtml.
Write a comment
Catat Ulasan