Hukum Membaca Al-Quran Bagi Wanita Dalam Keadaan Uzur (4)


Khulasah

Golongan yang berpendapat wanita yang didatangi haid boleh membaca dan menyentuh al-Quran berdalilkan antara lain:

1. Umum hadith Aisyah r.a Rasulullah SAW berzikir kepada Allah pada setiap masa.75

2. Hadith al-Bukhari yang menjelaskan wanita yang didatangi haid boleh melakukan semua amalan haji kecuali tawaf. Hadith ini membuktikan seorang wanita yang didatangi haid dan berjunub boleh membaca al-Quran dan menyentuhnya, sebagaimana yang dinyatakan oleh Ibn Rasyid sebagai mengikut pandangan al-Battal. al-Imam al-Tabari berpendapat tidak menjadi kesalahan bagi wanita yang sedang haid membaca al-Quran.


3. Ibn Abbas membaca wiridnya dalam keadaan berjunub. Beliau menyatakan: Abu Sufyan menceritakan kepada saya, Herculis maharaja Rom meminta supaya surat yang dihantar oleh Nabi SAW dibawa kepada beliau dan beliau membaca surat tersebut. Di dalam surat tersebut terdapat ungkapan:

قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلا نَعْبُدَ إِلا اللَّهَ وَلا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ (٦٤)

Maksudnya: Katakanlah (wahai Muhammad): “Wahai Ahli Kitab, marilah kepada satu Kalimah yang bersamaan antara kami dengan kamu, iaitu kita semua tidak menyembah melainkan Allah, dan kita tidak sekutukan denganNya sesuatu jua pun; dan jangan pula sebahagian dari kita mengambil akan sebahagian yang lain untuk dijadikan orang-orang yang dipuja dan didewa-dewakan selain dari Allah”. Kemudian jika mereka (Ahli Kitab itu) barpaling (enggan menerimanya) maka katakanlah kepada mereka: “Saksikanlah kamu bahawa sesungguhnya kami adalah orang-orang Islam”.
Surah Ali Imran: 64

4. Ayat 79 dari surah al-Waqiah membawa maksud al-Quran tidak boleh disentuh kecuali oleh orang yang suci. al-Quran yang dimaksudkan dalam ayat ini ialah yang terdapat di tangan malaikat. Anas bin Said bin Jubir RA menyatakan maksud orang yang suci yang boleh menyentuh al-Quran ialah malaikat, kerana malaikat suci dari sebarang dosa.76

Bagi majoriti ulama yang mengharamkan kepada wanita yang sedang haid membaca dan menyentuh al-Quran, mereka menafsirkan ayat di atas sebagai “Al-Quran itu tidak boleh disentuh kecuali oleh orang-orang yang bersuci daripada hadas”. Bermakna orang yang tidak bersuci daripada hadas tidak boleh membaca mahupun menyentuh al-Quran.77

 Menurut al-Syeikh Jasim, wanita yang didatangi haid, boleh melancarkan hafalan al-Quran (muraja’ah), tetapi hendaklah berlapik ketika menyentuh al-Quran seperti menggunakan kertas, kayu, cebisan kain, sarung tangan dan lain-lain, sebagai mengelakkan daripada terlibat dengan khilaf ulama dari segi harus atau tidak menyentuh al-Quran bagi wanita yang didatangi haid, sebagaimana juga harus kepadanya duduk dalam majlis tadarus al-Quran dan membaca wind hariannya.

Antara ulama yang mengharuskan wanita yang sedang didatangi haid membaca dan menyentuh al-Quran ialah al-Imam Malik dan berdasarkan pendapat qadim. Pendapat ini juga dipegang oleh Imam al-Bukhari, Ibn Jarir al-Tabari dan juga Ibn al-Munzir, kerana haid kadang-kadang berlanjutan sampai kepada tempoh ghalib atau maksimum. Sekiranya wanita yang mengalami haid itu ditegah daripada membaca al-Quran sudah tentu hilanglah matlamat yang hendak dicapainya daripada membaca al-Quran. Mungkin dia akan lupa ayat-ayat al-Quran yang dihafaznya pada masa suci nanti.78

Keharusan wanita yang didatangi haid membaca dan menyentuh al-Quran dalam mazhab Malik, dapat dilihat di dalam kitab al-Syarh al-Saghir hasil karya al-Syeikh Dardir, jilid 1, halaman 65. 92 dan 93. Begitu juga di dalam syarah al-Kharsyi Ala Mukhtasar Khalil jilid 1, halaman 161 dan 209. Kedua kitab ini dicetak pada bahagian nota kaki Hasyiyah al-Sawidan Has yiyah al-Adawi.

Menurut Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah, larangan membaca al-Quran kepada wanita yang didatangi haid, tidak mempunyai sandaran sama sekali. Malah menurut beliau hadith yang dijadikan hujah oleh majoriti ulama yang mengharamkan wanita yang sedang haid membaca dan menyentuh al-Quran iaitu “Wanita haid dan junub tidak boleh membaca al-Quran” adalah sebuah hadith yang lemah berdasarkan sepakat ahli-ahli hadith. Wanita Islam pada zaman Rasulullah SAW didatangi haid, namun mereka tidak dilarang oleh Rasulullah SAW dari membaca al-Quran. Sekiranya membaca al-Quran dalam keadaan haid dilarang kepada wanita tersebut, seperti mana juga solat, sudah tentu dijelaskan oleh nabi kepada umatnya dan diketahui oleh isteri-isteri baginda SAW sendiri.

Al-Syeikh Mustafa al-Adawi (الشيخ مصطفى العدوي) di dalam kitabnya Jami’ Ahkam al-Nisa’ (جامع أحكام النساء) membantah pendapat majoriti ulama yang tidak membolehkan wanita yang sedang didatangi haid, membaca al-Quran, kerana tidak ada dalil yang sahih lagi jelas yang mengharamkan wanita yang sedang haid berbuat demikian, bahkan sebaliknya terdapat dalil yang membolehkan wanita yang sedang haid membaca al-Quran.79

Bagi majoriti ulama yang mengharamkan wanita yang sedang haid membaca al-Quran, larangan tersebut ditujukan kepada membaca al-Quran secara lisan, tetapi jika tidak secara lisan, sebaliknya melalui hati, hukumnya adalah harus. Begitu juga melihat al-Quran menurut al-Imam al-Nawawi adalah harus, malah keharusan membaca al-Quran tidak melalui lisan telah disepakati oleh ulama.80

Pendek kata mazhab Maliki sahaja mengharuskan wanita yang didatangi haid membaca al-Quran dan menyentuhnya untuk tujuan belajar dan mengajar. Pandangan ini sebernarnya lebih memberi kemudahan kepada para pelajar dan guru wanita yang kebetulan didatangi haid sewaktu mereka hendak mengajar al-Quran kepada anak murid mereka.

Sumber: Dr. Basri bin Ibrahim al-Hasani al-Azhari. Penyelesaian Persoalan Dan Isu Semasa Haid. Bayt Al-Hikmah, Gong Badak, Terengganu. 2005.

75Hadith riwayat Muslim.
76Jasim, him. 29.
77Nurudin, al-Ihatah. him. 50-52.
78al-Kaylani, al-Mar'ah Bayna Taharah al-Batin Wa al-Zahir, him. 462
79al-Seikh Mustafa al-Adawi, Jami’ al-Ahkam al-Nisa’, jil. 1, him. 183-187.
80al-Nawawi, Syarah al-Muhazzab, jil. 2, hlm. 19. 

Write a comment