Hukum Membaca Dengan Lidah
Berhubung dengan
membaca dengan lidah bagi wanita yang sedang haid, terdapat perbezaan pendapat.
Majoriti ulama berpendapat ianya dilarang sama sekali. Imam al-Bukhari, Ibn
Jarir al-Thabari dan Ibn al-Munzir berpendapat, ia diharuskan. Begitu juga
dengan Imam Malik dan Imam al-Syafi’i dalam pendapat qadim. Ini sebagaimana
yang disebut oleh Imam Ibn Hajar al-Asqalani dalam Fath al-Bari.
Imam al-Bukhari
mengemukakan sebuah riwayat daripada Imam Ibrahim al-Nakha’i (seorang tokoh
tabi’in): Tidak mengapa jika dibaca hanya satu ayat.
Syeikh al-Islam
Ibn Taimiyyah membahas persoalan ini.71
Sejak asal tidak
ada larangan daripada al-Sunnah (bagi wanita yang sedang haid) membaca
al-Quran. Hadis: Wanita haid tidak boleh membaca sesuatu daripada al-Quran”
adalah hadith yang lemah (dhaif) yang disepakati oleh para ahli hadith.
Lebih dari itu,
diketahui wanita-wanita di zaman Nabi SAW mengalami haid. Jika haram ke atas
mereka membaca al-Quran sepertimana haram ke atas mereka mendirikan solat,
nescaya diterangkan oleh Nabi SAW kepada umatnya dan dipelajari oleh para isteri
baginda dan sudah tentu perkara ini akan tersebar kepada umum.
Namun tidak
seorang pun yang meriwayatkan pengharaman seumpama ini daripada Nabi SAW.
Kerana itu tidak boleh menghukumnya sebagai haram, sedangkan Nabi SAW sendiri
tidak pernah mengharamkannya. Apabila Nabi tidak menegah berbuat demikian
padahal ramai wanita yang haid pada zamannya, bererti tidaklah haram kepada
wanita haid membaca al-Quran.
Di antara
perselisihan pendapat ini, yang lebih utama ialah wanita yang sedang haid tidak
membaca al-Quran dengan lidahnya melainkan jika perlu, seperti guru yang
mengajar al-Quran, murid yang menduduki peperiksaan dan sebagainya.72
71Majmu.
Fatawa. jil. 26, him. 191.
72al-Syeikh
Muhammad Uthaimin, Risalah Fi al-Dima’ al-Tabi’iyah Li al-Mar’ah, http://www.othaimeen.com/all/books/articels_16961.shtml.
Write a comment
Catat Ulasan