Menurut majoriti
ulama, haram kepada wanita yang sedang haid membaca al-Quran.
Bagi ulama
mazhab Hanafi, harus kepada wanita yang sedang haid membaca al-Quran, kalau
dengan maksud memuji Allah atau berzikir dan bukan dengan niat membaca al-Quran
itu sendiri.
Bagi ulama
mazhab Hanafi membaca al-Quran dalam keadaan haid adalah haram walaupun hanya
melibatkan sebahagian ayat, jika bukan dengan tujuan yang dinyatakan di atas.
Bagi ulama
mazhab Hanbali, haram ke atas wanita yang sedang haid membaca al-Quran walaupun
hanya satu ayat sahaja.
Ulama mazhab
Maliki mengharuskan kepada wanita yang didatangi haid membaca al-Quran, tetapi
sebaik sahaja berhenti darah, tidak harus lagi membacanya kecuali setelah mandi
terlebih dahulu. Kecuali jika takut lupa tentang al-Quran yang dihafaznya, dia
boleh membacanya walaupun belum mandi. Ulama mazhab Maliki juga mengharuskan
kepada guru dan penuntut wanita membaca al-Quran dengan tujuan belajar al-Quran
dan membetulkan bacaan dan juga tajwid dan perkara-perkara yang bersangkutan
dengannya.70
Menurut
al-Syeikh Muhammad Uthaimin (الشيخ محمد بن صالح العثيمين), diharuskan kepada wanita yang sedang
haid membaca al-Quran dengan cara melihat dengan mata atau menghayatinya dalam
hati tanpa menutur dengan lidah. Boleh juga meletak mushaf al-Quran di
hadapannya, lalu melihat ayat-ayatnya dan membacanya dengan hati.
Imam al-Nawawi
r.h menyebut dalam Majmu’ Syarh al-Muhazzab: Hal ini diharuskan tanpa
perselisihan pendapat.
70Al-Mawsu’ah
al-Fiqhiyyah al-Mu’asirah, al-Fiqh al-Islami,
http://www.Islampedia.com/MIE@/maininter/default.html
Write a comment
Catat Ulasan