Oleh
KHAIRUL ANUAR MOHAMAD
MENURUT
Imam Ibn al-Jazari hukum mempelajari ilmu tajwid adalah fardu ain. Bermakna
setiap muslim yang mukalaf mesti memahami hukum asas dalam ilmu tajwid untuk
membaca al-Quran dengan sebutan yang tepat.
Hasil
daripada penjagaan hukum tajwid ialah al-Quran akan terus dibaca dengan bacaan
yang tepat, keunggulan kalam Allah akan terpancar, mukjizat al-Quran terus
terpahat dalam sanubari umat Islam.
Persoalannya,
bilakah ilmu tajwid ini berkembang sehingga sempurna seperti pada hari ini dan
adakah umat Islam terdahulu mengetahui semua istilah seperti izhar, idgham, mad
wajib, mad jaiz dan lain-lain?
Kajian
ulama mendapati ilmu tajwid mula sempurna adalah sekitar kurun 4 hijrah. Namun
sebelum itu telah wujud hasil penulisan yang ditulis dalam bentuk bersama
dengan ilmu Ulum al-Quran atau ditulis dengan menghurai bab-bab tertentu sahaja
seperti bab makhraj huruf.
Merujuk
kepada huraian Ali Ibn Abi Talib r.a tentang maksud tartil adalah mengelok
sebutan huruf dan mengetahui wakaf. Ini mempengaruhi ulama terdahulu dalam
penulisan ilmu tajwid dengan mereka menekankan bab makhraj huruf dan sifatnya.
Asas
utama dalam ilmu tajwid ialah makhraj huruf dan sifatnya. Jika mendalaminya
dengan baik daripada guru yang mahir tentang makhraj huruf dan sifatnya akan
menghasilkan bacaan al-Quran yang tepat.
Berlainan
dengan sesetengah masyarakat kita pada hari ini yang melebihkan hukum nun
sakinah sama ada izhar, idgham atau hukum mad wajib dan mad jaiz dengan
mengabaikan kaedah sebutan huruf dan mendalami sifat huruf. Dan amat sedikit
yang mahir dalam bab wakaf (berhenti) dan ibtida’ (memulakan bacaan).
Perintis
penulisan ilmu tajwid bermula pada kurun 4 hijrah yang ditulis oleh Abi Muzahim
al-Khaqani (meninggal pada tahun 325 hijrah). Penulisannya yang dinamakan
Qasidah Ra’iyyah itu mengandungi 51 rangkap syair dan membicarakan beberapa
tajuk dalam ilmu tajwid.
Qasidah
Ra’iyyah menjadi pengaruh kepada penulisan ilmu tajwid pada zaman selepasnya
dengan ramai ulama yang menaqalkan pendapatnya dalam penulisan mereka,
menghurai dengan metod yang lebih mudah atau mengkritik pendapatnya.
Menariknya,
Abi Muzahim tidak menggunakan istilah tajwid dalam kitabnya itu tetapi
menggunakan kalimah Husnu al-Ada'.
Menurut
Dr. Ghanim Qadduri, faktor kenapa tidak digunakan istilah tajwid adalah kerana
istilah tersebut tidak masyhur ketika itu dan hanya sebahagian ulama sahaja
yang menggunakannya.
Pada
kurun berikutnya penulisan tajwid makin berkembang dan kesinambungan ini
dilakukan beberapa ulama terkenal seperti Makki Ibn Abi Talib al-Qisi
(meninggal pada tahun 437 hijrah) kitabnya adalah al-Ri'ayah, Abu Amru al-Dani
(meninggal pada tahun 444 hijrah) kitabnya adalah al-Tajwid Fi al-Itqan wa
al-Tajwid, Abdul Wahab al-Qurtubi (meninggal pada tahun 462 hijrah) yang
mengarang kitab al-Muwaddah fi al-Tajwid.
Dr.
Ghanim Qadduri telah mengkaji secara teliti penulisan dalam ilmu tajwid yang
meliputi kitab atau risalah dan sama ada dicetak atau masih manuskrip.
Beliau
menyusun mengikut urutan tahun sehingga kurun 13 hijrah mendapati lebih dari
100 karya yang dihasilkan ulama.
Sumber: Utusan Malaysia. Rabu. 19/10/2011.
Write a comment
Catat Ulasan