Hukum Membaca Al-Quran Bagi Wanita Dalam Keadaan Uzur (3)


Hukum Menyentuh Quran

Berhubung membaca al-Quran dengan menyentuhnya, ulama berselisih pendapat. Satu golongan berpendapat al-Quran tidak boleh disentuh kecuali oleh orang yang suci daripada hadas kecil dan besar. Pendapat ini diriwayatkan daripada Ibn Umar, al-Hassan, Ata’ dan Tawus. Ia juga merupakan pandangan al-Imam Malik, al-Syaffi dan Ashab al-Ra’yi (أصحاب الرأي) dan pendapat ini disokong oleh Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah. Dalilnya ialah sabda Rasulullah SAW:

لا يمس القرأن إلا طاهر

Al-Quran tidak boleh disentuh kecuali oleh orang yang suci.73


Golongan yang kedua berpendapat harus menyentuh al-Quran walaupun tanpa bersuci dari hadas kecil mahupun hadas besar. Golongan yang menyatakan wanita yang sedang didatangi haid tidak boleh membaca dan menyentuh al-Quran, kerana berdalilkan ayat 79 dari surah al-Waqiah.

لا يَمَسُّهُ إِلا الْمُطَهَّرُونَ (٧٩)

Maksudnya: Yang tidak disentuh melainkan oleh makhluk-makhluk yang diakui bersih suci.
Surah al-Waqiah: 79

Selain daripada itu, golongan ini juga berdalilkan hadith Ali r.a. Nabi SAW membacakan kepada kami al-Quran pada setiap keadaan, asal sahaja baginda tidak berjunub. Ujar al-Tirmizi hadis ini hadis hasan sahih.

Menurut Imam al-Nawawi kebanyakan ulama Hadith mempunyai pandangan yang berbeza dengan al-Tirmizi. Mereka menghukumkan hadith ini sebagai lemah.74 Golongan ini mengqiyaskan wanita yang berada di dalam keadaan haid dengan wanita yang berjunub. Mereka juga berdalilkan dengan sabda Rasulullah SAW:

لا يمس القرأن إلا طاهر

Al-Quran tidak boleh disentuh kecuali oleh orang yang suci.

Fatwa sahabat juga menjadi pegangan mereka khususnya fatwa sahabat agung Umar bin al-Khattab RA.

73Dikeluarkan oleh al-Tabrani di dalam al-Kabir dan al-Awsat. Al-Dar al-Qutni dan al-Hakim 3/485 daripada Hadith Hakim bin Huzam. Ia juga dikeluarkan oleh al-Baihaqi 1/88 daripada Hadith Ibn Umar dan disahihkan oleh al-Bani di dalam al-Irwa’ [إرواء الغليل] 1/58.

74 Nil al-Awtar, jil. 1. hlm. 226. 

Write a comment