Ilmu Agama Tak Boleh Hanya Berpandukan Buku Atau Maklumat Di Internet
Akhir-akhir ini
ada yang berani mentafsir ayat Allah sekadar berpandukan buku serta sebaran
maklumat melalui internet, tanpa merujuk dan bertalaqqi dengan ulama,
sebaliknya mereka hanya menelaah lembaran dan helaian kitab secara langsung.
Mereka ini secara
memandai-mandai telah melayakkan diri mentafsir kalam Allah atas alasan
kebebasan memberi pandangan dan berhujah. Mereka ini sebenarnya tidak memahami
apakah maksud tafsir Quran itu sendiri.
Sabda
Rasulullah: “Ilmu itu seperti gudang dan kuncinya adalah bertanya. Maka
hendaklah kamu sering bertanya semoga diberi rahmat oleh Allah Taala”.
Dalam konteks
agama, bukan semua orang mempunyai kelayakan untuk mentafsir Quran, apatah lagi
cuba mempermudahkannya untuk tujuan tertentu.
Dalam soal ini,
Prof Dr Yusof Qaradhawi menyatakan: “Sesungguhnya ramai kalangan muda zaman
sekarang yang hanya membaca beberapa kitab terutama dalam ilmu hadis, lantas
berasakan mereka sudah pakar dalam ilmu pada hal mereka belum pun mengecapi
permulaannya.”
Ulama tabiin,
Muhammad bin Sirin, mengingatkan sesungguhnya ilmu ini adalah agama, maka
lihatlah daripada siapa engkau mengambil agamamu.
Justeru, adalah
malang apabila mereka berasa yakin dengan kefahaman sendiri seolah-olah
menyamakan ilmu agama yang sangat rumit dan memerlukan penjelasan daripada
ulama dengan ilmu-ilmu keduniaan lain.
Tanpa bimbingan
daripada pakar agama, jika berlaku salah kefahaman ketika membaca, seseorang
itu akan terus sesat dengan kefahamannya bahkan boleh menyesatkan orang lain
pula. Inilah bahaya besar yang menunggu umat Islam jika kesedaran tidak
didedahkan di peringkat awal lagi.
Seseorang yang
berilmu pengetahuan mengenai al-Quran dan boleh menterjemahkannya tetapi
apabila menyampaikan tafsiran al-Quran kepada orang lain dengan tafsiran sebaliknya,
maka perbuatan itu dianggap penyelewengan.
Apatah lagi jika
seseorang yang tidak berilmu dalam mentafsir cuba mentafsir al-Quran mengikut
kecenderungannya, sedangkan tidak ada kelayakan untuk berbuat demikian, dia
boleh merosakkan kesucian al-Quran.
Berguru dan
mendalami ilmu tafsir adalah prasyarat penting dalam meletakkan kelayakan
seseorang kepada bidangnya. Tidak salah merujuk dan bertanya kepada yang tahu
tetapi yang salahnya bercakap seperti orang berilmu tetapi sebenarnya tidak.
Rasulullah SAW
bersabda: “Ilmu itu seperti gudang dan kuncinya adalah bertanya. Maka hendaklah
kamu sering bertanya semoga diberi rahmat oleh Allah Taala. Maka sesungguhnya
daripada satu pertanyaan itu diberi pahala akan empat orang. Pertamanya, orang
yang bertanya. Keduanya, guru yang menjawab. Ketiganya, orang yang mendengar
jawapan itu. Keempat, orang yang cinta kepada mereka.” (Riwayat Abu Nuaim)
Penyelewengan
berhubung tafsiran al-Quran adalah suatu perkara yang salah dan tidak boleh
dibiarkan. Jika ia dilakukan oleh orang Islam, maka orang itu berdosa dan jika
ia dilakukan oleh bukan Islam, perbuatan itu perlu dicegah dan orang itu perlu
dilarang berbuat demikian.
Antara syarat
menjadi pentafsir al-Quran ialah bersih daripada hawa nafsu demi kepentingan
agama, mempunyai keahlian dalam bidang hadis, riwayat dan dirayah kerana hadis
nabi adalah penjelasan dalam menafsirkan ayat.
Selain itu
pentafsir al-Quran juga hendaklah berpengetahuan mendalam dalam ilmu nahu
kerana pemahaman sesuatu ayat kebanyakannya memerlukan kepada kebolehan
mengi’rab sesuatu perkataan.
Seorang
pentafsir juga mestilah berpengetahuan luas dalam bidang ulum al-Quran kerana
dapat membantu memahami ayat al-Quran dengan betul dan mendalam. Contohnya,
Asbab al-Nuzul akan menolong mufassir memahami maksud ayat berdasarkan latar
belakang penurunan ayat. Begitu juga mengetahui ayat diturunkan di Makkah atau
Madinah dapat menyelesaikan kekaburan ini.
وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ
يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلا وَحْيًا أَوْ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولا
فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ مَا يَشَاءُ إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكِيمٌ (٥١)
Firman Allah SWT
bermaksud: “Dan tidaklah layak bagi seseorang manusia bahawa Allah berkata-kata
dengannya kecuali dengan jalan wahyu (dengan diberi ilham atau mimpi) atau dari
sebalik dinding (dengan mendengar suara saja), atau dengan mengutuskan utusan
(malaikat) lalu utusan itu menyampaikan wahyu kepadanya dengan izin Allah akan
apa yang dikehendaki-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi keadaan-Nya, lagi Maha
Bijaksana.” (Surah al-Syura, ayat 51).
Write a comment
Catat Ulasan