Soalan:
Saya mendengar
ada orang mengatakan fitnah yang disebut dalam al- Quran bukan bermaksud
menuduh seperti difahami oleh orang Melayu. Benarkah demikian. Apa perbezaan
bala dan fitnah. Adakah musibah dengan azab membawa maksud sama. Mohon
pencerahan dari ustaz.
Rashid, Seremban
Jawapan:
Fitnah bererti
ujian atau cubaan. Ia diambil dari kata dasar bererti memasukkan emas ke dalam
api untuk diketahui kadarnya. Ia juga diertikan sebagai ‘membakar’ atau
‘memperluas’. Secara berdiri sendiri, kalimat ini diulang-ulang dalam al-Quran
sebanyak 30 kali.
Menurut ahli
tafsir terkemuka Indonesia, M Quraish Shihab, perlu digaris bawah bahawa tidak
ada satu pun dari kalimah ini yang bermaksud perkataan yang memburukkan orang
lain seperti biasa dipakai. Menurut pakar dalam bidang kosa kata al-Quran,
ar-Raghib al-Ashfahani [راغب الأصفهاني], penekanan dan penggunaan kata fitnah
lebih banyak ditujukan pada sesuatu yang bersifat kesukaran. Inilah salah satu
perbezaan penggunaan kata bala dan fitnah.
Di sini kata
fitnah tidak selalu bererti ‘ujian’ yang dialami seseorang dalam kehidupan
dunia tetapi boleh juga dalam erti seksaan di akhirat. Firman Allah SWT: “(Hari
Pembalasan adalah) hari ketika mereka disiksa di atas api neraka. (Dikatakan
kepada mereka), “Rasakanlah seksaan itu. Inilah seksa (fitnah) yang dulu kamu
minta supaya disegerakan.” (Surah az-Zariyat, ayat 13-14)
يَوْمَ هُمْ عَلَى النَّارِ يُفْتَنُونَ (١٣)ذُوقُوا
فِتْنَتَكُمْ هَذَا الَّذِي كُنْتُمْ بِهِ تَسْتَعْجِلُونَ (١٤)
Perbezaan
ketiga, fitnah tidak selalu mesti berbentuk sesuatu yang berlangsung lama atau
nampak lama. Perkataan musibah diambil dari kata dasar bererti mengenai atau
menimpa.
Pada mulanya,
kata akar ini berkaitan lemparan yang mengena sasaran.
Kata musibah
diulang dalam al-Quran sebanyak sepuluh kali. Semuanya digunakan untuk sesuatu
yang tidak menyenangkan. Namun, hendaklah diingat bahawa apa yang tidak
menyenangkan, bila direnungkan pasti tepat dan benar.
وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ
أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ (٣٠)
Firman
Allah SWT: “Dan apa saja musibah yang menimpa dirimu, maka hal itu disebabkan
perbuatan tanganmu sendiri.” (Surah as-Syura, ayat 30)
Ulama berbeza
pendapat mengenai makna dasar perkataan azab. Ada yang berpendapat perkataan
ini diambil dari kata akar yang bererti menjadikan seseorang mengalami lapar
yang luar biasa atau diambil dari kata kata dasar bererti hujung cambuk atau
segar nyaman (seperti air yang segar yang sedap diminum. Perkataan mengazab
(azzaba) bererti menghilangkan kesedapan.
Walau
bagaimanapun ketiga makna di atas pada akhirnya mengandungi makna seksaan.
Tentu saja seksaan tidak selalu bererti ujian atau cubaan, walaupun ada cubaan
atau ujian yang dirasakan sebagai seksaan.
- Berita
Harian.
Write a comment
Catat Ulasan