Pembahagian Air Dalam Al-Quran 4


16. Air hujan yang lebat (الماء الغدق) dalam Surah al-Jin [سورة الجن] ayat 16:

وَأَلَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لأسْقَيْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا (١٦)

Ertinya: (Nabi Muhammad diwahyukan menerangkan lagi): “Dan bahawa sesungguhnya! Kalaulah mereka (manusia dan jin) itu berjalan betul di atas jalan (Islam), sudah tentu Kami (akan memberikan mereka sebab-sebab kemewahan, terutama) menurunkan hujan lebat kepada mereka.


17. Air tawar (الماء الفرات) yang manusia dapat minum dalam Surah al-Mursalat [سورة المرسلات] ayat 27:

وَجَعَلْنَا فِيهَا رَوَاسِيَ شَامِخَاتٍ وَأَسْقَيْنَاكُمْ مَاءً فُرَاتًا (٢٧)

Ertinya: Dan Kami telah jadikan di bumi: gunung-ganang yang menetapnya, yang tinggi menjulang; dan Kami telah memberi minum kepada kamu air yang tawar lagi memuaskan dahaga?

18. Air hujan turun mencurah-curah (الماء الثجاج) dalam Surah al-Naba’ [سورة النبأ] ayat 14:

وَأَنْزَلْنَا مِنَ الْمُعْصِرَاتِ مَاءً ثَجَّاجًا (١٤)


Ertinya: Dan Kami telah menurunkan dari awan, air (hujan) yang mencurah-curah.

19. Air mani yang memancut (الماء الدافق) dalam Surah al-Tariq [سورة الطارق] ayat 6:

خُلِقَ مِنْ مَاءٍ دَافِقٍ (٦)

Ertinya: Ia diciptakan dari air (mani) yang memancut (ke dalam rahim).

20. Telaga Madyan (ماء مدين) dalam kisah Nabi Musa dengan anak perempuan Nabi Syuib dalam Surah al-Qasas [سورة القصص] ayat 23:

وَلَمَّا وَرَدَ مَاءَ مَدْيَنَ وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً مِنَ النَّاسِ يَسْقُونَ وَوَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأتَيْنِ تَذُودَانِ قَالَ مَا خَطْبُكُمَا قَالَتَا لا نَسْقِي حَتَّى يُصْدِرَ الرِّعَاءُ وَأَبُونَا شَيْخٌ كَبِيرٌ (٢٣)

Ertinya: Dan ketika dia sampai di telaga air negeri Madyan, ia dapati di situ sekumpulan orang-orang lelaki sedang memberi minum (binatang ternak masing-masing), dan ia juga dapati di sebelah mereka dua perempuan yang sedang menahan kambing-kambingnya. dia bertanya: “Apa hal kamu berdua?” Mereka menjawab: “Kami tidak memberi minum (kambing-kambing kami) sehingga pengembala-pengembala itu membawa balik binatang ternak masing-masing; dan bapa kami seorang yang terlalu tua umurnya”.

Bersambung...

Write a comment