Oleh
ROS MAHWATI AHMAD ZAKARIA
(Kurator,
Muzium Kesenian Islam Malaysia)
SIRIH
adalah sejenis tumbuhan renek yang memanjat dan mempunyai bentuk daun yang
bujur. Daun sirih boleh dimakan dan amalan makan daun sirih ini telah menjadi
tradisi di beberapa wilayah di Asia termasuk masyarakat Islam yang tinggal di
Asia Tenggara.
Masyarakat
Islam boleh ditemui di hampir kesemua wilayah Asia Tenggara seperti Thailand,
Myanmar, Filipina dan terutamanya di Malaysia dan Indonesia.
Daun
sirih dikenali dengan pelbagai nama di seluruh Asia seperti paan (India), ikmo
(Filipina), maluu (Myanmar) dan Pl? (Thai). Beberapa bahan lain turut dimakan
bersama daun sirih tetapi ia berlainan di setiap wilayah di Asia.
Di
Malaysia, daun sirih selalunya dimakan bersama sedikit kapur, gambir dan
hirisan buah pinang. Di India terdapat pelbagai bahan dan perisa yang dimakan
bersama daun sirih seperti serbuk tembakau, buah-buahan kering, kelopak bunga
mawar, bunga cengkih dan rempah ratus yang lain.
Amalan
tradisi memakan daun sirih sering boleh dilihat sewaktu menyambut tetamu yang
berkunjung ke rumah atau selepas makan. Ia juga sering dikaitkan dengan adat
tradisional seperti majlis merisik atau pertunangan di Malaysia.
Selain
itu, pemakanan daun sirih juga dikatakan boleh menyegarkan bau nafas. Ini
bergantung kepada bahan yang digunakan bersama dengan daun sirih.
Amalan
tradisi pemakanan daun sirih ini boleh dianggap istimewa di kalangan masyarakat
Asia Tenggara berdasarkan kepada bekas yang dihasilkan bagi menyimpan daun
sirih dan bahan-bahan lain yang digunakan. Ia mempunyai bentuk dan peralatan
yang tersendiri untuk tujuan ini.
Seperti
contoh, sejenis pemotong yang akan menghasilkan hirisan nipis buah pinang telah
direka dan ia dikenali sebagai kacip di Malaysia.
Selain
sebagai pemotong, kacip juga dilihat sebagai objek seni yang mempunyai rekaan
yang menarik dan unik.
Kacip
diperbuat daripada logam seperti besi dan tembaga. Ia sering dibahagikan kepada
tiga bahagian iaitu kepala, badan dan ekor.
Bahagian
kepala sering digayakan dengan ukiran bentuk kepala haiwan seperti burung
ataupun kuda. Bahagian badan kacip mempunyai mata pisau yang boleh menghiris
dan bahagian ekor merupakan tempat pemegang untuk mengacip.
Tepak
sirih merupakan bekas khas yang direka untuk menyimpan sirih dan bahan perisa
yang lain. Bagi tepak sirih yang digunakan di rumah, ia bersaiz kecil
berbanding dengan tepak atau bekas sirih yang digunakan untuk majlis keramaian
yang diadakan oleh ketua suku atau ketua masyarakat di sesuatu tempat.
Bagi
kapur, buah pinang, gambir, bunga cengkih dan rempah ratus lain yang digunakan
dalam amalan tradisi pemakanan daun sirih, ia disimpan dalam bekas berasingan
supaya bau dan rasanya tidak bercampur sebelum ia dimakan bersama daun sirih.
Setiap
satu bekas turut mempunyai penutup sendiri bagi mengelakkan ia terdedah dan
menjamin kebersihan bahan-bahan tersebut. Para tetamu biasanya akan memilih dan
menyediakan sendiri bahan perisa yang diingini.
Kadangkala,
daun sirih akan disediakan lebih awal untuk dimakan sewaktu dalam perjalanan.
Ia selalunya dilipat dengan kemas setelah semua bahan perisa yang dipilih
diletakkan di atas daun sirih.
Daun
sirih yang dilipat akan diletakkan di dalam bekas kecil untuk di makan ketika
dalam perjalanan.
Di
Muzium Kesenian Islam Malaysia terdapat tepak sirih yang diperbuat daripada
pelbagai jenis logam dan bentuk dari beberapa wilayah Asia Tenggara seperti
Indonesia, Filipina dan Malaysia.
Antara
bentuk tepak sirih yang menarik yang dipamerkan adalah bentuk bunga teratai dan
buah manggis. Kesemua tepak sirih ini dipamerkan di galeri Dunia Melayu.
Sumber: Utusan Malaysia. Jumaat. 23/9/2011.
Write a comment
Catat Ulasan