OLEH
ROS MAHWATI AHMAD ZAKARIA
AMALAN
dan tradisi penyediaan minuman kopi dan teh di dunia Islam mempunyai pengaruh
yang tersendiri ke atas penghasilan barangan kesenian Islam yang digunakan
sewaktu penyediaan dan sewaktu ia dihidangkan.
Daripada
cerek, teko, cawan dan bekas untuk menyimpan serbuk kopi dan teh, kesemuanya
diberi sentuhan kesenian yang menarik dan berlainan berbanding perkakasan yang
digunakan pada hari ini.
Kopi
dan teh merupakan minuman yang sering dihidangkan kepada para tetamu. Melayan
dan memuliakan tetamu merupakan amalan yang amat digalakkan dalam Islam.
Kopi
sebenarnya berasal daripada perkataan Arab yang disebut qahwah. Ia sampai ke
Barat melalui Turki. Kopi dan gula pernah dikategorikan sebagai rempah pada
waktu dahulu.
Kopi
merupakan salah satu minuman yang amat digemari di dunia ditemui oleh seorang lelaki
Ethopia bernama Khaldi secara tidak sengaja apabila salah seekor ternakan
kambingnya termakan sejenis buah liar ketika meragut. Buah tersebut adalah buah
kopi.
Tanaman
kopi begitu sinonim dengan Yemen yang merupakan sebuah wilayah Islam sebelum ia
ditanam di tempat lain seperti di Amerika Selatan, Afrika Utara, India dan Asia
Tenggara pada abad ke 19 Masihi.
Biji-biji
kopi yang telah dipetik perlu dikeringkan dengan sepenuhnya dan seterusnya
dimasak dan dikisar bagi menjadikan ia serbuk kopi dan mudah untuk digunakan.
Selain penghasilan kopi untuk tujuan pasaran dan komersial, terdapat juga alat
pengisar kopi yang digunakan bagi mengisar kopi bagi kegunaan keluarga.
Pengisar
kopi keluarga selalunya mempunyai saiz yang kecil dan mudah untuk dikendalikan
walaupun biji kopi yang dapat dikisar adalah terhad.
Salah
satu cara penyediaan kopi yang terdapat di Asia Tengah adalah dengan memasukkan
buah pelaga di dalam bancuhan air kopi yang telah dididihkan. Kopi yang
dicampur dengan buah pelaga ini dihidangkan oleh masyarakat Badwi kepada
tetamu.
Cawan
yang digunakan bagi tujuan ini selalunya bersaiz kecil kerana cawan tetamu akan
diisi semula sebanyak tiga kali. Isian kali ketiga merupakan isyarat yang
mempunyai maksud tersirat kepada tetamu iaitu ia adalah isian yang terakhir dan
tetamu tersebut perlu beredar.
Di
Asia Tengah seperti di Morocco, Mesir, dan Iran hidangan teh sebenarnya
dihidangkan di dalam gelas kecil tidak seperti hari ini ia dihidangkan di dalam
cawan.
Teh
sering dihidangkan di dalam teko yang mempunyai bentuk yang menarik seperti
bahagian badan yang berbentuk bundar, leher teko yang berbentuk silinder dan
muncung yang panjang.
Cara
menuang teh dengan tahap ketinggian tertentu ke dalam gelas juga dikatakan
boleh mempengaruhi rasa teh supaya ia lebih harum dan rasa teh yang lebih kuat.
Di
Maghribi, amalan meminum teh sepanjang hari dipercayai boleh membantu proses
penghadaman makanan.
Bagi
memastikan teh yang disediakan masih panas untuk para tetamu, bancuhan teh
diletakkan di dalam sebuah bekas segi empat berpenutup.
Ia
mempunyai ruang di bahagian tengah untuk meletakkan bekas bancuhan teh. Bekas
ini kelihatan direka khas dalam gaya yang mewah dan dihias menggunakan gading
dan lakaran berpengaruh Parsi.
Terdapat
pelbagai kualiti daun teh bergantung kepada cara penyimpanannya. Oleh itu,
serbuk teh disimpan di dalam bekas khas bagi menjaga kualitinya kerana teh
dinilai berdasarkan baunya yang harum dan rasanya yang enak.
Sebagai
contoh terdapat serbuk daun teh yang mempunyai rasa yang lebih enak jika
disimpan lebih lama dengan betul dan terdapat juga serbuk daun teh yang akan
rosak jika ia disimpan melebihi satu tahun.
Di
Muzium Kesenian Islam Malaysia (MKIM) terdapat bekas simpanan teh yang
diperbuat daripada perak yang mempunyai reka bentuk yang cantik dan gaya yang
mewah.
Perkakasan
teh ini boleh dilihat di beberapa galeri seperti Galeri Gaya Hidup, Galeri
India dan Galeri Kerja Logam MKIM di Jalan Lembah Perdana Kuala Lumpur.
Sumber: Utusan Malaysia. Jumaat. 16/9/2011.
Write a comment
Catat Ulasan