Oleh
DR. ZULKIFLI MOHAMAD ALBAKRI
ALHAMDULILLAH,
kita baru selesai juzu’ 30 daripada surah-surah muqaddam. Pada ruangan kali ini
penulis ingin membicarakan juzu’ ke-29 bermula daripada surah al-Mulk (سورة الملك). Surah ini
diturunkan selepas surah al-Tur (سورة الطور).
Hubungan
surah ini dengan surah sebelumnya adalah seperti berikut: Pada surah yang
sebelumnya dinyatakan perumpamaan kepada orang kafir tentang dua orang
perempuan yang ditakdirkan menerima celaka walaupun mereka itu berada di bawah
jagaan dan peliharaan dua orang hamba Allah yang baik.
Di
samping itu, dinyatakan juga kepada orang yang beriman tentang Aisyah r.a dan
Maryam yang telah ditakdirkan menerima kebahagiaan walaupun sebahagian besar
kaum mereka itu kafir.
Selanjutnya
dalam surah ini pula, ia dimulakan dengan pembentangan tentang kekuasaan ilmu
Allah SWT, kekuasaan dan sistem pentadbiran-Nya yang mantap menurut
ketentuan-Nya.
Sayid
Qutub berkata: Ucapan tasbih di permulaan surah ini menyarankan keberkatan
Ilahi yang melimpah ruah dan mengagungkan sebutan Kerajaan seluruh alam,
menyarankan kelimpahan keberkatan Ilahi di atas Kerajaan itu di samping
mengagungkan keberkatan itu di alam buana pada Zat Ilahi. Ucapan tasbih
merupakan sebuah lagu yang bergema di merata pelosok alam dan memenuhi setiap
hati yang maujud. Isa bertolak dari firman Allah SWT dalam al-Quran dari Kitab
Lauh Mahfuz yang tersembunyi menuju ke alam nyata yang diketahui umum.
Al-Maraghi
berkata: Penetapan keperkasaan dan pengampunan Allah SWT itu menunjukkan Dia
Berkuasa dan menguasai ilmu pengetahuan sehingga Dia mampu memberi balasan
kepada sesiapa yang mengerjakan perbuatan jahat dengan pahala serta seksaan.
Dia juga Maha Mengetahui orang yang mentaati-Nya dari kalangan orang yang
menderhakai-Nya. Justeru tidak akan berlaku kesilapan untuk menyebarkan
kebenaran kepada orang yang berhak menerima pahala atau dosa hukuman.
Muhammad
Quraish Shihab (محمد قريش شهاب) berkata: Penggunaan sifat
al-Rahman dalam ayat di atas bertujuan mengingatkan semua pihak bahawa
ciptaan-Nya, baik yang terdiri dari tujuh langit mahupun selainnya benar-benar
kerana rahmat dan kasih sayang Allah SWT bukan kerana sesuatu yang lain. Allah
tidak menciptakan untuk meraih sedikit manfaat buat diri-Nya. Itu semata-mata
adalah manifestasi dari kehendak-Nya untuk melimpahkan rahmat kepada makhluk
khususnya manusia kerana Dia adalah al-Rahman.
Menurut
pendapat Qatadah (قتادة): Allah SWT mencipta bintang itu
untuk tiga tujuan iaitu; sebagai perhiasan di langit, alat merejam syaitan dan
tanda panduan yang dapat digunakan sama ada di darat atau di laut. Barang siapa
yang membicarakannya lain daripada tujuan yang telah digariskan, maka sudah
pasti dia dianggap sudah melampaui batas dan zalim.
Sayid
Qutub berkata: Neraka Jahannam yang digambarkan di sini merupakan makhluk hidup
yang memendamkan kemarahannya. Bunyi nafasnya mendengus dan menderu tinggi dan
ia terus menjulang. Dadanya penuh sebak dengan kemarahan hingga hampir meledak
kerana marah dan benci yang meluap-luap terhadap orang kafir.
Memang
jelas bahawa pertanyaan ini untuk mengecam dan menghina mereka. Para penjaga
dan pengawal neraka turut serta bersama Neraka Jahannam menyatakan kemarahan
mereka dan turut serta mengazabkan orang kafir. Tiada yang lebih pahit dari
kecaman dan penghinaan orang yang sedang berada dalam kesusahan dan
penderitaan.
Al-Zajjaj
(الزجاج) berkata: Mereka mengaku yang mereka layak masuk neraka dengan
sebab kesesatan dan tidak mendengar peringatan serta berfikir tetapi hanya
sebuah keluhan untuk selamat daripada api neraka. Sebahagian ulama berpendapat
perkataan suhq membawa maksud satu lembah dalam neraka.
Al-Maraghi
berkata: Orang yang takut kepada-Nya tidak akan melakukan kejahatan walaupun
tiada individu lain yang melihatnya. Dalam keadaan itu dia boleh melakukan apa
sahaja yang dikehendaki tetapi dia takut kerana seolah-olah Allah SWT melihat
setiap perbuatan itu.
Ibn
Abbas berkata: Sebab turunnya ayat ini kerana orang-orang musyrikin sentiasa
mengenakan Rasulullah dengan perancangannya tetapi Jibril AS memberitahu kepada
Baginda. Justeru, mereka berkata perlahanlah suara kamu agar Tuhan Muhammad
tidak mendengarnya sebaliknya Allah SWT menjawab bahawa Dia Mengetahui
segala-galanya.
Ibnu
al-Jauzi (ابن الجوزي) berkata: Allah SWT jadikan bumi ini semata-mata untuk manusia
sedangkan perkataan berjalanlah di segala penjurunya memberi maksud kepada tiga
pendapat:
1.
Segala jalan-jalannya. Inilah diriwayatkan oleh al-Aufi daripada Ibn Abbas dan
ini pendapat Mujahid.
2.
Gunung-ganang dan bukit-bukau. Ini riwayat Ibn Abi Talhah daripada Ibn Abbas
dan juga pendapat Qatadah serta dipilih oleh al-Zajjaj.
3.
Segala pelusuknya. Inilah pendapat Muqatil, al-Farra’, Abu Ubaidah dan dipilih
oleh Ibn Qutaibah.
Sayid
Qutub berkata: Segala rezeki yang wujud di bumi ini daripada ciptaan Allah SWT
dan seluruh rezeki itu adalah milik-Nya. Inilah pengertian yang lebih luas
daripada pengertian yang difahami sepintas lalu oleh manusia dari kata-kata
rezeki itu.
Rezeki
itu bukan hanya harta yang dimiliki seseorang yang membolehkannya memperoleh
barangan keperluan dan kenikmatan malah rezeki itu ialah segala faktor atau
sebab yang mendatangkan rezeki dijadikan Allah SWT di bumi ini.
Faktor-faktor
itu asalnya berpunca daripada sifat bumi yang diciptakan Allah SWT dari
pelbagai unsur dan pembahagian itu mengikut nisbah yang tertentu. Kemudian
barulah kebolehan yang dilengkapkan Allah pada tumbuh-tumbuhan, haiwan termasuk
manusia untuk mempergunakan unsur itu.
Semoga
Allah SWT kurniakan kita rezeki yang halal dan diberkati-Nya. Amin.
Sumber: Utusan Malaysia. Jumaat. 12/8/2011.
Write a comment
Catat Ulasan