Oleh
NAJAHUDIN LATEH
BULAN
Ramadan melakarkan pelbagai peristiwa penting dalam lipatan sejarah Islam.
Selain pensyariatan puasa, peristiwa lain yang ditulis dengan tinta emas adalah
kemenangan Islam dalam Badar Kubra, pembukaan Kota Mekah, pertempuran Ain
Jalut, Yom Kippur, intifadhah Palestin dan sebagainya.
Namun,
peristiwa penting terbesar adalah penurunan al-Quran atau Nuzul al-Quran yang
disambut oleh kita pada hari semalam.
Penurunan
mukjizat ini dirakamkan dalam al-Quran dalam firman-Nya: Bulan Ramadan yang
padanya diturunkan al-Quran, menjadi petunjuk bagi manusia, dan menjadi
keterangan yang menjelaskan petunjuk dan perbezaan (antara benar dengan salah).
(al-Baqarah: 185)
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي
أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ
فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ
فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلا يُرِيدُ بِكُمُ
الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ
وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (١٨٥)
Ayat
ini jelas menunjukkan al-Quran sebagai suatu dokumen rujukan dan cahaya
petunjuk kepada semua manusia. Pedoman melahirkan individu atau masyarakat
Islam tulen juga terkandung dalam al-Quran.
Malah,
penurunannya juga adalah suatu bukti kewujudan Allah SWT serta kerasulan
Muhammad SAW dengan apa yang dibawanya.
Menurut
Jalaluddin al-Suyuti (جلال الدين السيوطي), al-Quran diturunkan dalam dua
peringkat. Peringkat pertama daripada Lauh Mahfuz ke Baitul Izzah di langit
dunia secara sekali gus.
Penurunan
sekaligus ini berlaku pada malam al-Qadar di bulan Ramadan yang dirakam dalam
al-Quran: Sesungguhnya Kami telah menurunkan al-Quran pada malam al-Qadar. Dan
apakah engkau mengetahui malam al-Qadar? Malam al-Qadar lebih baik daripada
seribu bulan. (al-Qadr: 1-3)
إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي
لَيْلَةِ الْقَدْرِ (١)وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ (٢)لَيْلَةُ الْقَدْرِ
خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (٣)
Penurunan
peringkat kedua pula daripada Baitul Izzah (بيت العزة) di langit
dunia kepada Rasulullah SAW secara beransur-ansur dalam tempoh lebih kurang 23
tahun.
Bermula
daripada saat Baginda SAW diangkat sebagai rasul, ayat al-Quran mula diturunkan
hinggalah berakhir sebelum kewafatannya iaitu 13 tahun di Mekah dan 10 tahun di
Madinah. Sifat penurunan al-Quran begini ini adalah suatu hikmah yang besar
kepada umat Islam terdahulu.
Penurunan
al-Quran secara beransur-ansur adalah mengikut persediaan Rasulullah SAW sendiri,
keperluan situasi zaman dan menjawab persoalan semasa.
Kadang-kadang
ayat diturunkan berdasarkan sesuatu masalah, menjawab pertanyaan Sahabat atau
hasil sebab peristiwa yang berlaku dan kadang-kadang merupakan suatu perintah
dalam sesuatu amalan syariat.
Sifat
penurunan begini memberi banyak hikmahnya. Ia memudahkan Rasulullah SAW serta
para Sahabat memahami, menghafal dan mengamalkan ajaran al-Quran. Malah, adat
jahiliah dan pengamalan bukan secara Islam juga dapat dibuang sedikit demi
sedikit tanpa menimbulkan kejutan kepada masyarakat awal Islam.
Selain
itu, kategori penurunan ayat-ayat juga melambangkan kemukjizatan al-Quran. Ini
terserlah melalui penurunan kategori ayat sebelum hijrah dan selepasnya.
Ayat
yang diturunkan sebelum hijrah disebutkan Makkiyah biasanya melibatkan
ayat-ayat pembinaan akidah, akhlak di samping keterangan tentang sifat-sifat
ketuhanan dan keesaan Allah SWT.
Kategori
ayat ini berlainan dengan fasa selepas hijrah yang disebutkan ayat-ayat
Madaniyah. Ayat dalam kategori kedua ini memberi perhatian kepada jihad, cara
amal ibadat, hukum-hakam dan proses pengisian individu dan masyarakat Islam.
Proses
penurunan al-Quran ini mempunyai kaitan yang sangat rapat dengan malam
al-Qadar, bulan Ramadan dan ibadat puasa seperti yang dinyatakan di atas.
Secara
umum, ia mengandungi makna simbolik tentang kelebihannya dan kemuliaan al-Quran
yang Allah SWT kurniakan pada kita.
Oleh
itu, kita sebagai umat akhir zaman yang masih boleh menatap al-Quran sebelum
kita dimatikan atau sebelum al-Quran diangkat ke langit hendaklah mengambil
beberapa langkah perubahan.
Sumber: Utusan Malaysia. Khamis. 18/8/2011.
Write a comment
Catat Ulasan