المدخل في علم التجويد
Makna:
1) Dari segi
bahasa bermaksud memperelokkan (الإتيان بالجيد).
2) Dari segi
istilah ialah mengeluarkan huruf dari makhrajnya bersama memenuhi haqnya dan
mustahaqnya.
Kata Ibnul
Jazari dalam Mukadimah (المقدمة لإبن الجزري):
وهو إعطاء الحروف حقها * من صفة لها
ومسـتحقها
Ertinya:
Ilmu yang memberikan pengertian tentang hak-hak dari sifat huruf
dan mustahaq huruf.
Makna حقه : Sifat zat yang lazim bagi sesuatu huruf
seperti sifat Jahr, Syiddah dan sebagainya.
Makna ومستحقه
: Sifat mendatang yang muncul dari sifat zat huruf itu sendiri seperti sifat
tebal, dia muncul kerana adanya sifat zat Isti’lā’.
Menurut al-Suyūṭī:
وهو إعطاء
الحروف حقوقها وترتيبها ورد الحرف إلى مخرجه وأصله وتلطيف النطق به على كل كمال
هيئته من غير إسراف ولا تعسف ولا أفراط ولا تكلف.
Ertinya:
Mengucapkan huruf-huruf menurut hal aslinya satu persatu. Sambil
setiap huruf itu diucapkan menurut ucapan aslinya dan menuturkan secara
sempurna bukan dengan cara paksaan, tergesa-gesa, berlebihan-lebihan.
Hukumnya:
Mempelajarinya
adalah fardhu kifayah dan beramal dengannya adalah fardhu ain (hukum yang
sepakat dari ulama Tajwid samada khalaf atau salaf), beramal dengan suruhan al-Quran
dan meninggalkan larangannya.
Di dalam kitab
Hidāyatul Mustafīd (هداية
المستفيد في أحكام التجويد):
التجويد لا خلاف في أنه فرض كفاية
والعمل به فرض عين على كل مسلم ومسلمة من المكلفين
Ertinya: Tiada
khilaf mempelajarinya adalah fardhu kifayah. Beramal dengannya fardhu ain atas
setiap orang Islam yang mukallaf samada lelaki atau perempuan.
Firman Allah
dalam surah al-Muzammil ayat 4:
وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ
تَرْتِيلا
Ertinya:
Bacalah al-Quran dengan tartil.
Disini lafaz
Tartil itu dalam bentuk Fi’il Amar.
Saidina Ali
ditanya tentang makna tartil lalu beliau menjawab - تجويد
الحروف ومعرفة الوقوف - memperelokkan sebutan huruf yakni keluar makhraj huruf
dan kenal tempat wakaf.
Dalam Hadith:
اقرؤا القرآن بلحون العرب وأصواتها، وإياكم ولحون أهل الفسق والكبائر، فإنه
سيجئ أقوم من بعدي يرجعون القرآن ترجيع الغناء والرهبانية والنوح لا يجاوز حناجرهم
مفتونة قلوبهم وقلوب من يعجبهم شأنهم.
Ertinya: Bacalah
al-Quran dengan bentuk suara dan lagu arab. Dan jauhilah oleh mu dari bentuk
suara dan lagu-lagu orang fasiq dan dosa besar. Sesungguhnya akan datang
beberapa golongan sesudah aku, orang-orang yang membaca al-Quran seperti cara
bernyanyi, cara orang Ahli Kitab dan cara seperti orang orang meratap, yakni
keluarnya huruf-huruf yang melalui kerongkong mereka tidak sesuai dengan
mahkraj huruf, semata-mata tujuannya mempersona dan menakjubkan orang sahaja.
Tajuk
perbincangan:
Kalimat al-Quran.
Sumber:
Dari bacaan Nabi
Muhammad SAW dan selepas baginda, iaitu dari kalangan para sahabat, tabi’in,
imam qiraat dan ahli tajwid.
Kelebihannya:
Semulia-mulia
ilmu kerana mempelari ilmu kitab Allah.
Faedahnya:
Kebahagian di
dunia dan akhirat.
Orang yang
membahagikan ilmu tajwid:
Ialah para ulama
Qiraat. Setengah pendapat mengatakan Abū
‘Umar Ḥafs bin ‘Umar
al-Dūrī (أبو عمر حفص بن عمر الدوري).
Siapa yang
mula mengarang kitab tajwid:
Musā bin ‘Ubdullāh bin Yaḥyā al-Muqri’ al-Khāqāni
al-Baghdādī (الإمام موسى بن عبيد الله بن يحيى المقرئ الخاقاني
البغدادي) wafat tahun 325H.
Namanya:
Ilmu Tajwid
Permasalah
yang dibincangkan:
Kaedah dan
permasalahan tentang bagaimana memahami ilmu tajwid.
Tujuan:
غاية النهاية في إتقان لفظ القرآن
على ما تُلُقى من الحضرة النبوية الأفصحية، وقيل غايته صون اللسان عن الخطإ في
كتاب الله تعالى.
Ertinya:
Tujuan belajar adalah agar dapat membaca ayat al-Quran secara betul
sesuai dengan yang diajarkan oleh Rasullah SAW, juga agar dapat memelihara
lisan dari kesalahan ketika membaca al-Quran.
Dan kesalahan itu
terbahagi kepada dua iaitu:
1) Kesalahan
nyata(لحن جلي):
Kesalahan yang berlaku ke atas lafaz seperti berubah bacaan, tidak kira sama
ada perubahan itu membawa makna lain atau tidak seperti berubah baris, berubah
sebutan huruf, hukumnya haram dan berdosa pada sesiapa yang berbuatnya.
2) Kesalahan
tersembunyi (لحن خفي): Kesalahan ke atas
lafaz akan tetapi tidak berubah bacaan seperti tidak dengung, tidak mad dan
sebagainya, hukumnya makruh dan mengaibkan kerana hilangnya keindahan bacaan al-Quran.
Berkata Ibnul
Jazari dalam Mukadimah (المقدمة لإبن
الجزري):
والأخذ بالتجويد حتم لازم * من لم
يجود القرآن آثم
لأنه به الإله أنزلا * وهكذا منه
إلينا وصلا
Ertinya:
Membaca al-Quran dengan tajwid hukumnya wajib. Barangsiapa membaca
al-Quran tanpa bertajwid, hukumnya berdosa. Kerana sesungguhnya Allah
menurunkan al-Quran beserta tajwid. Demikianlah al-Quran itu datang dari Allah
untuk makhluknya.
Write a comment
Catat Ulasan