Pelajaran 4



مباحث في علوم القرآن
لفضيلة الإمام الأكبر
الدكتور محمد سيّد طنطاوي
شيخ الأزهر
3- تعريف القرآن الكريم وبأسمائه وبمقاصده


القرآن الكريم

هو كلام الله المعجز المنزل على رسوله محمد صلى الله عليه وسلم في المصحف، المنقول بالتواتر، المتعبَد بتلاوته.
ولفظ القرآن من حيث اللغة مصدر للفعل (قَرَأَ) بمعنى: (تَلاَ) ثم نقل من هذا المعنى المصدري، وجعل اسماً لكلام الله تعالى من باب إطلاق المصدر على مفعوله.

وقد ورد لفظ القرآن بمعنى: القراءة، كما في قوله تعالى:

Al-Qur’an adalah kalam Allah yang mana lafaz-lafaznya penuh dengan mukjizat, yang diturunkan kepada rasulnya Nabi Muhammad SAW, ditulis pada mashaf, disampaikan secara mutawatir, membacanya mendapat ibadah.

Lafaz Qur’an dari segi bahasa ialah kata masdar dari kata kerja
 (قرأ) bermakna membaca. Oleh yang demikian nama itu dijadikan sebagai nama untuk kalam Allah yang mulia ini.


Tersebut surah al-Qiyamah ayat 16-19 bahawa al-Qur’an ini bermakna yang dibaca.

لا تُحَرِّكْ بِهِ لِسَانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ (١٦) إِنَّ عَلَيْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ (١٧) فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ (١٨) ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا بَيَانَهُ (١٩)

Ertinya: Janganlah engkau (wahai Muhammad) Kerana hendakkan cepat menghafaz Quran yang diturunkan kepadamu menggerakkan lidahmu membacanya (sebelum selesai dibacakan kepadamu). (16) Sesungguhnya Kamilah yang berkuasa mengumpulkan Al-Quran itu (dalam dadamu) dan menetapkan bacaannya (pada lidahmu); (17) Oleh itu, apabila Kami telah menyempurnakan bacaannya (kepadamu, dengan perantaraan Jibril), maka bacalah menurut bacaannya itu; (18) Kemudian, sesungguhnya kepada Kamilah terserah urusan menjelaskan kandungannya (yang memerlukan penjelasan). (19)

Maksudnya al-Quran itu dibaca kepada engkau (Muhammad) dengan perantaraan malaikat Jibril dan ikutilah bacaan dari Jibril tadi tanpa gopoh-gapah.

Nama-nama al-Quran

وللقرآن الكريم أسماء كثيرة منها:

1) الفرقان لتفرقته بين الحق والباطل. قال تعالى:
تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا (١) سورة الفرقان : 1

2) الكتاب قال تعالى:
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَى عَبْدِهِ الْكِتَابَ وَلَمْ يَجْعَلْ لَهُ عِوَجَا (١) سورة الكهف : 1

3) الذكر قال تعالى:
وَهَذَا ذِكْرٌ مُبَارَكٌ أَنْزَلْنَاهُ أَفَأَنْتُمْ لَهُ مُنْكِرُونَ (٥٠) سورة الأنبياء : 50

4) التنزيل قال تعالى:
وَإِنَّهُ لَتَنْزِيلُ رَبِّ الْعَالَمِينَ (١٩٢) نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الأمِينُ (١٩٣) عَلَى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرِينَ (١٩٤) سورة الشعراء: 192-194

هذه أشهر أسماء القرآن الكريم. وذكر له بعض العلماء أسماء أخرى إلا أنها في الحقيقة صفات له، وليست بأسماء.

Al-Quran juga mempunyai nama-nama lain iatu:

1) Al-Furqan kerana isinya membezakan antara yang haq dan batil. Firman Allah Taala:

Maha berkat Tuhan yang menurunkan al-Furqan kepada hambaNya (Muhammad), untuk menjadi peringatan dan amaran bagi seluruh penduduk alam.

2) Al-Kitab, firman Allah Taala:

Segala puji tertentu bagi Allah yang telah menurunkan kepada hambaNya (Muhammad), Kitab suci Al-Quran dan tidak menjadikan padanya sesuatu yang bengkok (terpesong).

3) Al-Zikr, firman Allah Taala:

Dan Al-Quran ini juga pengajaran yang berkat, yang Kami turunkan (kepada Nabi Muhammad); dengan keadaan yang demikian maka patutkah kamu mengingkarinya?

4) Al-Tanzil, firman Allah Taala:

Dan sesungguhnya Al-Quran (yang di antara isinya kisah-kisah yang tersebut) adalah diturunkan oleh Allah Tuhan sekalian alam. (192) Ia dibawa turun oleh malaikat Jibril yang amanah. (193) Ke dalam hatimu, supaya engkau (wahai Muhammad) menjadi seorang dari pemberi-pemberi ajaran dan amaran (kepada umat manusia). (194)

Ini adalah nama-nama yang masyhur bagi al-Quran. Akan tetapi masih ada lagi nama-nama lain digelar oleh para ulama, akan tetapi nama itu adalah atas dasar sifat al-Quran bukan nama al-Quran itu sendiri.



Write a comment