Terletak jauh di
kawasan pergunungan gersang mengelilingi bandar Quetta di barat daya Pakistan,
tersembunyi sebuah gua dipenuhi al-Quran yang melindungi kitab suci berkenaan. Gunung yang
dikenali sebagai Jabal-e-Noor atau Gunung Cahaya itu dilawati ratusan ribu
pengunjung sejak dua beradik, Abdul Sammad Lehri dan Abdul Rashid menjadikan ia
sebuah ‘makam’ untuk kitab lama al-Quran. Beberapa salinan
kitab suci yang disimpan di sebuah gua di gunung berkenaan dikatakan berusia
lebih 600 tahun.
“Kami sudah
menanam sekurang-kurangnya lima juta guni al-Quran lama di gua ini,” kata
penjaga Jabal-e-Noor, Muzaffar Ali.
Bagaimanapun,
gua berselirat di gunung berkenaan semakin hampir mencapai kapasiti maksimum. Beratus-ratus
guni yang mengandungi salinan al-Quran lama kini terbiar di tepi gunung ketika
pihak pengurusan berusaha membuat ruangan tambahan untuk menyimpannya.
Abdul Sammad
berkata, keghairahannya untuk melindungi al-Quran bermula pada 1956 apabila dia
menemui sehelai kertas surat khabar dengan gambar Kaabah yang besar di lantai
kereta rakannya. Dia mengambil
helaian akhbar berkenaan dan berikrar untuk melindungi ayat suci al-Quran dan
imej yang melambangkan agama Islam. Ujarnya, pada
1992, dia dan adiknya, Abdul Rashid mengusahakan kilang memecah batu di satu
kawasan yang disewa berhampiran gunung di luar Quetta.
“Kami hanya
menggunakan sebahagian kecil kawasan yang disewa dan saya mendapat idea untuk
menanam al-Quran lama di dalam gunung ini,” katanya.
Di Pakistan,
sebarang tindakan yang dianggap tidak menghormati al-Quran boleh menyemarakkan
dakwaan kekufuran dan boleh dihukum bunuh, sama ada oleh kerajaan atau di
tangan perusuh sendiri. Orang Islam
percaya al-Quran adalah pesanan Tuhan yang disampaikan melalui Nabi Muhammad
SAW kepada manusia. Atas sebab itu,
ayat yang terkandung dalam al-Quran dianggap suci dan salinan al-Quran lama
perlu dilupuskan dengan penuh rasa hormat.
Ulama di
Pakistan hanya meluluskan dua kaedah iaitu membalut kitab suci itu dengan kain
sebelum ditanam di tanah atau meletakkan ia pada air mengalir sehingga dakwat
hilang daripada halaman.
Bagaimanapun,
Abdul Sammad, 77, yang juga seorang ahli perniagaan berpengaruh, mempunyai
satu idea yang dianggap satu pembaharuan dan pada masa yang sama sangat
berisiko. Abdul Sammad
merancang membina sebuah kilang kitar semula al-Quran pertama di negara itu.
Langkah itu
mungkin menjadikan gua berkenaan sebagai satu sasaran.
Di negara jiran,
Afghanistan pada 2011, kira-kira 1,000 penunjuk perasaan memusnahkan sebahagian
kilang kertas yang didakwa mereka mengitar semula al-Quran menjadi tisu tandas.
Di Pakistan
pula, sekumpulan perusuh membakar sebuah kilang di wilayah Punjab pada November
2015 selepas seorang pekerja dituduh membakar helaian al-Quran di dalam
dandang. Bagaimanapun,
agak mengejutkan apabila ulama Pakistan bersetuju dengan cadangan Abdul Sammad
itu.
“Ulama
meluluskan kilang kitar semula al-Quran itu sekiranya kertas yang dihasilkan
diguna untuk mencetak kitab berkenaan semula,” kata pengerusi Majlis Ulama
Pakistan, Tahir Mehmood Ashrafi.
Mufti
Muneeb-ur-Rehman pula memberitahu, al-Quran boleh dikitar semula sekiranya
tulisan pada halaman dihilangkan dan cecair yang digunakan untuk
menghilangkannya dilupuskan mengikut syariat Islam.
“Selepas itu
kertas daripada al-Quran itu boleh dikitar semula untuk menghasilkan kadbod
atau apa sahaja,” katanya.
Bagaimanapun,
Abdul Sammad memberitahu, ketika ini idea itu masih lagi dalam peringkat
cadangan.
Sumber: Harian Metro
Write a comment
Catat Ulasan