Mengkaji berpandukan kelemahan pelajar dalam mempelajari al-Quran, Pusat Pembelajaran al-Quran Ajami memperkenalkan kaedah Ajami dengan menyediakan pembelajaran mudah bagi umat Islam menguasai al-Quran.
Menggunakan
gabungan tiga konsep mudah, kaedah yang direka dengan memfokuskan kepada
golongan yang sukar menguasai al-Quran dan juga golongan yang baru mengenali
Islam itu diyakini mampu melatih pelajar dengan hanya 16 kelas pembelajaran.
Pengasasnya,
Ahmad Mohammad Syakirin berkata, mengimplikasi teknik fokus, visual dan tindak
balas, kaedah Ajami melatih pelajar untuk mentafsir maklumat yang dipelajari
untuk dikaitkan dengan huruf dan bacaan di dalam al-Quran.
Berdasarkan pengalaman bertugas lebih empat tahun mengadakan
kelas pembelajaran al-Quran kepada pelbagai lapisan masyarakat, mendorong saya
untuk menghasilkan sebuah kaedah mudah yang boleh diterima oleh pelajar.
Pembelajaran dimulakan dengan melatih pelajar teknik fokus
iaitu mengenal huruf dan penggunaan sebutan dengan tepat. Teknik visual
digunakan untuk membantu memudahkan pelajar mengingati huruf dan sebutan huruf.
Ia adalah dengan mengaplikasikan unsur seni dan juga objek
sekeliling yang menyerupai huruf bagi menggambarkan huruf dan sebutan agar
mudah difahami. Dengan kaedah ini merangsang minda pelajar untuk berfikir dan
lebih cepat menerima ilmu yang dipelajari," katanya.
Sebagai contoh
tambahnya, huruf ba yang divisualkan dengan rupa sampan bukan sahaja membantu
pelajar mengingati huruf tersebut, malah dapat menulis dengan baik.
Manakala
Mohammad berkata, seterusnya teknik tindak balas digunakan iaitu bagi menguji
minda pelajar menggunakan latihan praktikal dan juga alat bantuan belajar
berbentuk permainan dalam menjadikan pembelajaran yang menyeronokkan.
Menggunakan kaedah Ajami juga kita menekankan konsep belajar
daripada kesalahan. Menerusi latihan dengan permainan kad huruf jawi yang
disediakan kepada semua pelajar, mereka seolah-olah dalam pertandingan.
Pelajar diminta untuk meneka huruf serta sebutan kad yang
diperoleh. Dengan cara ini mereka akan membuat telahan sendiri terhadap huruf
tersebut, dan jika salah akan diperbetulkan, dalam masa sama dapat menambah
pengetahuan pelajar lain juga," jelasnya.
Santai dan fleksibel
Mula
diperkenalkan pada Disember tahun lalu, kaedah Ajami kini telah mempunyai lima
cawangan di seluruh negara dan juga digunapakai dalam pembelajaran al-Quran di
pusat pengajian al-Quran jabatan agama Islam negeri.
Menyediakan
kelas berkonsep santai dan fleksibel, kelas yang terbuka kepada pengajian
kanak-kanak dan dewasa itu membolehkan pelajar yang sibuk dengan tugasan semasa
menetapkan jadual sendiri.
Langkah ini dilakukan bagi memberi peluang kepada seluruh umat
Islam yang ingin mempelajari al-Quran agar tidak ketinggalan kerana kesibukan
harian. Pelajar juga tidak perlu malu untuk belajar kerana kita mengasingkan
pelajar antara kanak-kanak dan dewasa," katanya.
Dalam pada itu,
Mohammad berkata, bukan bertujuan untuk bersaing, pengenalan kaedah Ajami
merupakan alternatif kepada umat Islam untuk mempelajari al-Quran menerusi
kaedah yang mudah dengan penerimaan masing-masing.
Walaupun telah banyak kaedah pembelajaran mudah dan pantas
yang diperkenalkan, kewujudan kaedah Ajami ini bukanlah bertujuan bersaing
dengan kaedah yang sedia ada dan yang lebih lama diperkenalkan di negara ini.
Sebaliknya ia adalah bagi melengkapi dan mempelbagai kaedah
pembelajaran al-Quran dalam usaha memperkasa umat Islam di negara ini agar
memartabatkan pengajian al-Quran di negara ini," ujarnya.
Sementara itu,
Pengajar al-Quran Mubaligh, Jabatan Agama Islam Wilayah (JAWI), Syafeeka Jaafar
berkata, kaedah Ajami membantu memudahkan tugasnya untuk mengajar al-Quran
kepada golongan mualaf yang baru ingin mengenali al-Quran.
Ia katanya,
menerusi kaedah visual yang digunakan mampu memudahkan pelajar mengingat huruf
dan sebutan Jawi walaupun pada kelas yang pertama.
Setelah menggunakan beberapa kaedah sebelum ini, kaedah Ajami
dilihat memberikan maklum balas yang positif terhadap pelajar. Menggunakan teknik
visual dan juga bacaan berlagu menjadikan pembelajaran lebih mudah dan pantas
untuk diterima.
Bukan sahaja mengenali huruf, pelajar dalam masa sama dapat
menulis huruf al-Quran dalam pembelajaran pertama," katanya.
Sumber: Utusan Malaysia
Write a comment
Catat Ulasan