IBNU
Nafis (ابن النفيس) atau nama sebenarnya Alauddin Abu Al-Ala Ali bin Abi Al-Hazam
Al-Qurasyi Al-Syafie Al-Misri (أبو الحسن علاء الدين علي بن أبي الحرم القَرشي الدمشقي) telah dilahirkan di Damsyik,
Syria pada tahun 607 H/1210 M. Beliau dibesarkan di Damsyik dan mempelajari
ilmu kedoktoran daripada Al-Dahkwar (ابن الدخوار) dan Imran
Al-Israili.
Apabila
usianya meningkat belia, beliau telah berhijrah ke Kaherah pada zaman Raja
Al-Ayubi Al-Kamil dan mula bekerja sehingga dilantik menjadi ketua di Hospital
Al-Mansuri (المستشفى الناصري). Beliau lebih dikenali dengan nama Ibnu Nafis.
Kehidupan
Ibnu Nafis istimewa kerana sepenuh waktunya digunakan untuk mempelajari ilmu
kedoktoran sehingga beliau tidak berkahwin.
Sebagaimana
ulama yang lain, beliau tidak sahaja mempelajari bidang kedoktoran, bahkan
mengkaji ilmu di dalam bidang mantik, falsafah, bahasa, ilmu bayan, hadis dan
usul fiqh.
Beliau
juga merupakan tokoh yang begitu kognitif kerana keaslian dan kebebasan
pemikirannya. Kajiannya pula bersandarkan kepada pemerhatian, penelitian dan
membuat uji kaji.
Di
antara contoh eksperimennya adalah dengan menganalisis perjalanan darah di
dalam tubuh badan.
Kajiannya
begitu terperinci apabila beliau telah menemui peredaran darah ke paru-paru
yang merupakan asas penemuan Harvey dalam peredaran darah yang lain, iaitu tiga
kurun selepas kematiannya.
Dalam
bidang kedoktoran pula, beliau amat mementingkan sudut penganalisisan anggota
luar dan faktor-faktor yang memberi akibat pada tubuh badan (asbab) berbanding
mementingkan sudut rawatan.
Ini
menjadikan beliau merupakan orang pertama yang menghasilkan karya dalam bidang
usul ilmu kedoktoran.
Selain
itu, beliau juga merupakan seorang yang sangat tawaduk di dalam berilmu, malah
selalu mengadakan perhimpunan bersama ulama-ulama dan ahli-ahli atau pakar
kedoktoran di rumahnya.
Ibnu
Nafis juga menghuraikan buku Tasrihu al Qanun (شرح تشريح القانون) karya Ibnu
Sina yang mana di dalamnya terkandung penemuan beliau terhadap proses peredaran
darah ke paru-paru.
Beliau
meneruskan usahanya menghuraikan karya ulama-ulama yang lain sehingga huraian
tersebut disusun menjadi beberapa buku.
Kecintaan
beliau terhadap ilmu juga membuatkannya mentafsir buku Al-Adawiyah karya
Hippocrate dan buku karya Galinous.
Beliau
kemudiannya telah menyusun buku Syarah Mufradatu al Qanun (شرح مفردات القانون), Tafsiru
al-lal wa Asbabu al Amrad (تفسير العلل وأسباب
الأمراض), Syarhu al Hidayah fi al Tib (شرح الهداية في الطب) dan Al
Syamil fi al Tib (الشامل في الطب) yang menyentuh tentang
keseluruhan penyakit mata.
Ibnu
Nafis mengakhiri penulisannya dalam bidang kedoktoran dengan menulis
ensiklopedia Al Syamil fi al Tib (الشامل في الصناعة الطبية). Beliau juga bercadang untuk membukukan karya tersebut di
dalam 300 jilid, tetapi hanya sempat menyiapkan sebanyak 80 jilid sahaja kerana
meninggal dunia.
Karya
beliau yang lain adalah dalam bidang falsafah buku Fadil bi Natiq (فاضل بن ناطق).
Di
dalam laras agama pula, beliau menghasilkan buku Al Risalatu al Kamil fi al
Sirah Al Nabawiyyah (الرسالة الكاملية) dan Mukhtasar Ilmi al Hadis (مختصر في علم أصول الحديث). Di dalam bidang bahasa, beliau menghasilkan buku Toriqu al
Fasaha (طريق الفصاحة) dan bidang perundangan pula, beliau menghasilkan buku Syarah
Kitabu al Tanbih ila Furui al Syafi’iyyah (شرح كتاب التنبيه).
Ibnu
Nafis meninggal dunia di Kaherah, Mesir pada 687 H / 1288 M.
Sumber: Utusan Malaysia. Selasa. 18/10/2011.
Write a comment
Catat Ulasan