Oleh KHAIRUL
ANUAR MOHAMAD
IMAM Ibnu
al-Jazari - ابن الجزري (meninggal dunia 833 hijrah) mengkaji
dengan teliti perkembangan Qiraat pada zamannya dan mendapati Qiraat yang
menjadi amalan harian ketika itu tujuh Qiraat iaitu Imam Nafei’ (نافع المدني),
Ibnu Kathir (ابن كثير المكي), Abu Amru (أبو عمرو البصري), Ibnu ‘Amir (ابن
عامر الدمشقي), Asim (عاصم الكوفي),
Hamzah (حمزة الكوفي) dan al-Kisai (الكسائي الكوفي).
Dalam
pengamatannya juga, ramai di kalangan umat Islam ketika itu berpandangan tujuh
Qiraat tersebut sahajalah yang mutawatirah dan sah membacanya dalam sembahyang.
Selain Tujuh Qiraat adalah tidak mutawatirah.
Kajian Ibnu
al-Jazari terhadap Qiraat berdasar kepada tiga rukun iaitu sanad yang sahih,
menepati mushaf Uthmani dan menepati bahasa Arab yang fasih. Rumusannya Tiga
Qiraat iaitu Imam Abu Ja’far (أبو
جعفر المدني), Imam Ya’qub (يعقوب الحضرمي) dan Imam Khalaf (خلف العاشر الكوفي) adalah
sahih dan mutawatirah.
Imam Abu Ja’far
(يزيد بن القعقاع المخزومي المدني) adalah di kalangan Tabien. Beliau menerima pendidikan al-Quran
daripada guru-guru di kalangan para sahabat ra. Guru-gurunya ialah; Abdullah
Ibnu ‘Ayyash Ibnu Abi Rabi’ah (عبد
الله بن عياش بن أبي ربيعة),
Abdullah Ibnu Abbas (عبد
الله بن عباس), Abu Hurairah (أبو هريرة).
Ada juga yang mengatakan beliau sempat membaca al-Quran kepada Zaid Ibnu Thabit
ra. (زيد بن ثابت) namun Imam al-Zahabi (الذهبي)
menafikan.
Di waktu
kecilnya, Imam Abu Ja’far dibawa kepada Ummu Salamah (أم سلمة)
iaitu Ummu al-Mukminin dan beliau menggosok kepalanya dengan mendoakan keberkatan.
Abu Ja’far juga pernah bersolat di belakang Ibn Umar ra.
Ilmu al-Quran
yang dikuasainya menjadikan beliau tumpuan umat Islam ketika itu untuk menimba
ilmunya antara yang menjadi muridnya ialah Imam Nafei’, Sulaiman Ibnu Muslim
Ibn Jammaz (سليمان بن مسلم بن
جماز), Isa Ibnu Wardan (عيسى بن وردان), Abu Amru (أبو
عمرو), Abdul Rahman Ibnu Zaid
Ibnu Aslam (عبد الرحمن بن زيد بن
أسلم) dan tiga anaknya iaitu
Ismail (إسماعيل), Ya’qub (يعقوب)
dan Maimunah (ميمونة).
Imam Malik
menyatakan bahawa Abu Ja’far adalah lelaki yang soleh dan mengajar al-Quran
kepada penduduk Madinah.
قال الإمام مالك بن أنس: كان أبو
جعفر القارئ رجلاً صالحاً يفتي الناس بالمدينة.
Ibnu al-Ziyad (ابن
زياد) berkata, tidak ada
seorang pun yang lebih alim tentang sunnah daripada Abu Ja’far.
قال الأصمعي: قال ابن زياد: لم
يكن بالمدينة أحد أقرأ للسنة من أبي جعفر.
Diriwayat
daripada Ibnu Jammaz antara amalan Abu Ja’far ialah puasa bersilang hari sebagaimana
puasa Nabi Daud as.
Imam Abu Ja’far
meninggal dunia di Madinah pada tahun 130 hijrah.
Perawi pertama
Imam Abu Ja’far ialah Isa Ibnu Wardan (عيسى بن وردان). Beliau mendalami ilmu al-Quran dengan beberapa guru antaranya
ialah; Abu Ja'far (أبو جعفر), Syaibah (شيبة)
dan juga Imam Nafei’ (نافع). Beliau meninggal dunia pada tahun 160
hijrah.
Perawi kedua
Imam Abu Ja’far ialah Sulaiman Ibnu Muslim Ibnu Jammaz (سليمان بن مسلم بن جماز). Beliau merupakan seorang Muqri (مقرئ),
amat kuat ingatan dan terpuji. Antara gurunya ialah Abu Ja’far, Nafei’, Ismail
Ibnu Ja’far (إسماعيل بن جعفر) dan Qutaibah Ibnu Mihran (قتيبة بن مهران).
Beliau mendalami
Qiraat Abu Ja’far dan Qiraat Nafei. Menurut Ibnu al-Jazari, Ibnu Jammaz
meninggal dunia sekitar tahun 170 hijrah.
Sumber: Utusan Malaysia. Rabu.
13/7/2011.
Write a comment
Catat Ulasan