Oleh
DR. ZULKIFLI MOHAMAD ALBAKRI
SETELAH
diceritakan perihal orang musyrik yang menuduh Baginda SAW sebagai seorang yang
gila, padahal Allah SWT mengurniakan kesempurnaan agama dan akhlak kepadanya.
Lalu
Allah SWT menambahkan penjelasan yang dapat mengukuhkan hatinya kepadanya dan
mengajaknya agar bersikap tegas terhadap kaumnya. Meskipun jumlah pengikutnya
sedikit berbanding dengan jumlah orang kafir yang ramai kerana surah ini
termasuk antara surah terawal diturunkan.
Allah
SWT mencegah baginda SAW agar tidak mentaati mereka pada umumnya. Kemudian Dia
mengulangi larangan-Nya supaya tidak mentaati para pendusta yang berakhlak
buruk seperti yang disebut dalam ayat-ayat ini secara khusus.
Ini
bagi menunjukkan perbuatan mereka yang jahat dan jiwa mereka yang hina serta
menghubungkannya dengan dosa yang mengandungi kesalahan yang besar.
فَلا تُطِعِ الْمُكَذِّبِينَ
(٨) وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ (٩) سورة القلم
Firman
Allah SWT: Maka janganlah kamu ikuti orang-orang yang mendustakan (ayat-ayat
Allah). Maka mereka menginginkan supaya kamu bersikap lunak lalu mereka
bersikap lunak (pula kepadamu).
Ibn
al-Jauzi menukilkan tujuh pendapat dengan bersikap lunak:
*
Kalau kamu memberi rukshah nescaya mereka memberi rukshah seperti pendapat Ibn
Abbas.
*
Kalau kamu lebih kurang pada agama kamu, nescaya mereka berlebih kurang pada
agama mereka. Inilah pendapat al-Hasan.
* Kalau
kamu kufur, nescaya mereka mengkufurinya. Inilah pendapat Atiyyah, al-Dahhaq
dan Muqatil.
*
Kalau kamu berlembut, nescaya mereka berlembut kepadamu. Inilah pendapat Ibn
al-Saib.
*
Kalau kamu bersikap pura-pura, nescaya mereka bersikap pura-pura. Inilah
pendapat Zaid bin Aslam.
*
Kalau kamu bersikap lunak pada agamamu, nescaya mereka bersikap lunak pada
agama mereka. Inilah pendapat Ibn Qutaibah.
*
Kalau kamu mendekati mereka, nescaya mereka mendekatimu. Inilah pendapat Ibn
Kaisan.
Al-Maraghi
berkata: Orang musyrik mahu kamu bersikap lembut dengan mereka dalam perkara
menerima tuhan mereka, moga-moga mereka akan mengikutmu dalam menyembah
Tuhanmu.
Menurut
sebuah riwayat, para pembesar Mekah mengajak Baginda kepada agama nenek moyang,
lalu Allah SWT melarangnya daripada terpengaruh dengan ajakan mereka itu.
Mereka mahu meninggalkan agamanya dengan menyertai agama mereka.
Apabila
baginda menurut agama mereka pasti mereka akan bersikap baik terhadapnya.
Sedangkan meninggalkan sebahagian dari agama itu merupakan kekafiran yang
nyata. Maksud larangan ini adalah untuk menentang mereka serta memperhebatkan
lagi permusuhan dengan mereka.
وَلا تُطِعْ كُلَّ حَلافٍ
مَهِينٍ (١٠) هَمَّازٍ مَشَّاءٍ بِنَمِيمٍ (١١) مَنَّاعٍ لِلْخَيْرِ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ
(١٢) سورة القلم
Firman
Allah SWT: Dan janganlah kamu ikuti setiap orang yang banyak bersumpah lagi
hina. Yang banyak mencela, yang kian ke mari menghambur fitnah. Yang banyak
menghalangi perbuatan baik, yang melampaui batas lagi banyak dosa.
Ibn
al-Jauzi berkata: Ulama khilaf siapakah yang dimaksudkan dalam ayat ini kepada
tiga pendapat:
*
Al-Walid bin al-Mughirah seperti pendapat Ibn Abbas dan Muqatil.
*
Al-Akhnas bin Syariq seperti pen dapat Atha’ dan al-Suddi.
*
Al-Aswad bin Abdu Yaghuth. Inilah pendapat Mujahid.
Al-Magahri
berkata: Engkau tidak dibenarkan mengikut orang yang banyak bersumpah sama ada
dengan hak atau batil. Bagi orang yang berdusta, mereka menyembunyikan
kelemahan dan kehinaannya di hadapan yang hak. Suka mengadu domba untuk
merosakkan hubungan mereka.
Perkataan
asal adalah al-Namimah bermaksud gerakan yang tersembunyi. Contohnya
askatallahu na’matuhu (Allah SWT mendiamkan na'mahnya) atau dengan kata lain
perbuatan yang disembunyikannya. Mereka adalah orang bakhil yang tidak suka
mengeluarkan harta kepada yang memerlukannya dan orang yang dalam kesusahan.
Mereka
ini juga tidak menunaikan keperluan orang yang memerlukan, tidak menolong orang
yang berada dalam kesempitan serta tidak cuba membantu manusia yang ditimpa
kesulitan dan kesukaran seperti mengusir musuh yang menyerang atau menolak
bencana yang menimpa negeri kerana semua ini memerlukan perbelanjaan harta
benda.
Sumber: Utusan Malaysia. Jumaat. 7/10/2011.
Write a comment
Catat Ulasan