Keunikan Kaedah Al-Jazari

“MEDIU telah menyalurkan kaedah ini secara sah dengan penjelasan yang tersusun dan mudah untuk difahami yang akan disampaikan oleh pensyarah dalam bidang pengajian al-Quran dan qiraat.


Oleh ABDUL RAZAK IDRIS

Membaca kitab suci al-Quran dengan lancar bersama hukum tajwid dan bacaan yang merdu menjadi idaman setiap umat Islam yang bertakwa kepada Allah SWT.


Setiap bacaan yang mengikut tajwid dalam al-Quran dikira satu ibadah yang besar pahalanya. Sebab itu belajar membaca al-Quran amat dituntut sejak dari kecil agar amalan di kemudian hari tidak sia-sia hanya kerana tersalah hukum tajwid dalam pembacaan.

Antara kelebihan dan ganjaran membaca al-Quran adalah seperti yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Masud bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa yang membaca satu huruf daripada kitab Allah maka untuknya diberi satu hasanah (kebaikan) sebagai ganjaran bagi huruf itu dan satu hasanah adalah sama dengan 10 pahala. Aku tidak berkata (alif, lam, mim) sebagai satu huruf tetapi (alif) adalah satu huruf, (lam) adalah satu huruf dan (mim) adalah satu huruf.” (riwayat Al-Tirmizi).

Manakala riwayat daripada Abu Umamah Al-Bahili pula, beliau berkata: “Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda: Bacalah al-Quran kerana ia pada hari kiamat nanti akan datang untuk memberikan syafaat kepada pembacanya.” (riwayat Muslim).

Mempelajari ilmu tajwid adalah fardu kifayah bagi umat Islam dan menjadi fardu ain pula ketika hendak membaca al-Quran.

Menurut pensyarah di Universiti Antarabangsa Madinah (MEDIU), Shah Alam, Anas Naji, sebagai seorang pensyarah yang mengajar pelajar-pelajar membaca al-Quran dengan betul dan mengikut tartil, beliau menggalakkan guru-guru yang mengajar al-Quran mengikuti kursus membaca yang diperkenalkan beliau di negara ini.

“Sistem pengajaran membaca al-Quran adalah satu transformasi pembelajaran al-Quran berupa sistem berteknologi gabungan kaedah asal dengan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).

“Bagi mewujudkan kaedah pembelajaran al-Quran yang lebih sistematik, diperkenalkan sistem pembelajaran al-Quran berasaskan teknologi ICT yang lebih mudah.

“Sistem ini merangkumi cara sebutan huruf daripada makhraj yang tepat beserta ilmu tajwid,” katanya ketika ditemui, baru-baru ini.

Kata Anas, melalui gabungan sumber asal ilmu pembacaan al-Quran dan tajwid serta teknologi terkini dapat memaparkan imej makhraj yang interaktif. Jelasnya, kaedah yang dipanggil Al-Jazari itu adalah gabungan usaha bersama ulama tersohor iaitu Syeikh Ahmad Al-Suwaidi bersama tenaga pakar teknologi ICT.

“MEDIU telah menyalurkan kaedah ini secara sah dengan penjelasan yang tersusun dan mudah untuk difahami yang akan disampaikan oleh pensyarah dalam bidang pengajian al-Quran dan qiraat.

“Sehubungan itu, melalui program khidmat masyarakat, MEDIU menjemput guru-guru al-Quran, guru-guru Pendidikan Islam, guru-guru J-QAF, Institusi Pendidikan al-Quran, Institusi Pendidikan Tahfiz al-Quran, lepasan institusi pengajian Islam dan para pendakwah untuk hadir bagi mengikuti kursus berkenaan,” katanya.

Kursus tersebut diadakan secara percuma pada 5 Disember pukul 2 petang bertempat di Shah Alam, Selangor.

Untuk pendaftaran dan pengesahan sila emelkan maklumat peribadi ke jamaluddin.hussain@mediu.edu.my atau kirimkan mesej pesanan ringkas (SMS) ke 012-249 6956.

Write a comment