Guru Quran Cabul Budak di Turki

Merdeka.com | Pembantu guru mengaji di Turki dijatuhi hukuman 217 tahun, empat bulan dan 15 hari penjara lantaran mencabuli sembilan murid di bawah umur. Hukumannya dijatuhi oleh Mahkamah Wilayah Goryun.

Dipetik dari Hurriyet Daily, Kamis (27/7), usia kanak-kanak yang dicabuli mulai dari sembilan hingga 13 tahun.

Perbuatan keji pembantu guru mengaji itu dilakukan tahun lalu di Daerah Giringun, Alucra. Lelaki bernama Halil Ibrahim yang bekerja di Asrama Lelaki untuk Kursus Al-Quran di Alucra ditangkap pada 23 Ogos 2016. Di asrama lelaki itu, Ibrahim mengajar pelajar menghafal Al-Quran.

Penangkapan Ibrahim diikuti aduan yang diajukan keluarga pelajar yang disyaki terkena gangguan seksual. Sehari selepas keterangannya, tepatnya 30 Ogos 2016, dia dijatuhi status suspek.

Peguam ketua melarang sidangnya diterbitkan dan memutuskan persidangan ditutup untuk awam dengan alasan demi 'kepentingan anak-anak'.

Sidang terkini kes tersebut berlaku di Mahkamah Tinggi Pesara Sebinkarahisar pada Selasa kelmarin (25/7).

Hukuman yang diterima Ibrahim disebut-sebut sangat pantas. Mahkamah menuduh dia telah mencabut kebebasan anak-anak itu.

Sementara itu usai keputusan mahkamah dikeluarkan, pejabat Wilayah Giresun Soner Karademir mengeluarkan kenyataan bertulis yang mengatakan anak-anak tersebut akan diwakili peguam anggota bar.

"Dalam peristiwa mengerikan ini, penting untuk merahsiakan identiti anak-anak dan maklumat mereka beserta foto pihak-pihak yang kurang bernasib baik dari media," katanya.

"Dalam hal ini, setiap individu dan institusi perlu mencegah penderitaan sama berulang kembali. Semua demi kepentingan terbaik anak-anak kita," tambahnya.

Sumber: Merdeka

Write a comment